De nieuwe gegevens wijzen erop dat het toestel in volle vlucht brak.
EPA De nieuwe gegevens wijzen erop dat het toestel in volle vlucht brak.

Nieuw bewijs dat Russische Airbus in volle vlucht brak

Pas geanalyseerde vluchtgegevens wijzen erop dat de Russische Airbus die vorige zaterdag neerstortte in Egypte plots snelheid verloor vlak voordat het toestel neerstortte. De nieuwe gegevens wijzen erop dat het toestel in volle vlucht brak. De Egyptische tak van Islamitische Staat (IS) herhaalt met stelligheid dat zij het toestel neerhaalden. Hoe ze dat deden, zullen ze "bekendmaken wanneer de tijd daar rijp voor is".

De Egyptische afdeling van IS laat in een audioboodschap vandaag weten dat er geen twijfel over hoeft te bestaan dat zij het passagiersvliegtuig neerhaalden. IS zegt bewijzen te zullen leveren, wanneer de groep dat zelf wil. "We hebben geen enkele verplichting uit te leggen hoe het toestel is neergestort", aldus een lid van IS in een audiobericht op het Twitter-account van de terreurorganisatie.

"Bewijs dat wij het toestel niet hebben doen neerstorten en hoe het echt is neergekomen", aldus nog het IS-lid. "Wij zullen jullie de details geven over de manier waarop het neerkwam, op het moment dat wij zullen kiezen."

"Reactie op Russische luchtaanvallen op Syrië"
Sinai Province, de Egyptische groepering die loyaal is aan IS, had de dag dat het vliegtuig neerstortte al meegedeeld dat zij het toestel hadden neergehaald. Dit "als reactie op de Russische luchtaanvallen die honderden moslims doodden in Syrië".

Explosie aan boord
Die claim werd van tafel geveegd door de Egyptische en Russische autoriteiten. Veiligheidsexperts en onderzoekers van de crash stelden dat het heel onwaarschijnlijk was dat het toestel van buitenaf werd geraakt. Bovendien zouden de islamitische militanten in de Sinai niet over de wapens beschikken om een vliegtuig neer te halen dat hoger dan 9 kilometer vliegt.

De Russen beweerden echter al eerder dat het vliegtuig in volle vlucht brak, wat de piste openlaat van een explosie aan boord.

In een geluidsboodschap op een Twitter-account dat de groep gebruikt, herhaalt de IS-afdeling vandaag dat ze achter de crash zit.

"Aan de ontkenners en de twijfelaars zeggen we: ga dood aan jullie frustratie. Wij, met de zegen van God, zijn degenen die het (vliegtuig) neerhaalden en we zijn niet verplicht te onthullen hoe dat gebeurde", zegt een stem. "We zullen het mechanisme achter de crash onthullen wanneer we dat willen en op de manier die we willen".

De Russische Airbus A321M stortte zaterdag neer kort nadat die vanop de luchthaven van Sharm al-Sheikh was opgestegen met bestemming Sint-Petersburg. Alle 224 inzittenden kwamen daarbij om het leven.

Het toestel van luchtvaartmaatschappij Metrojet bereikte een hoogte van 9.450 meter alvorens het plots vertraagde en neerstortte met een snelheid van 480 km per uur.

Gebroken op grote hoogte
Analyse van de gegevens van website FlightRadar24 biedt nieuw inzicht in de laatste 26 seconden van de vlucht van de Airbus 321 en lijkt te bevestigen wat al werd vermoed, namelijk dat het toestel op grote hoogte brak. De nieuwe gegevens bevestigen de hypothese van een plots incident, maar of dat een mechanisch mankement, een bom aan boord of een externe impact was, blijft voorlopig onduidelijk.

Volgens de laatste signalen dat het vliegtuig uitzond, bereikte het toestel zijn kruishoogte maar daalde de grondsnelheid plots om 6.13 uur lokale tijd. Daarna begon het vliegtuig te zakken. Eerst gradueel, maar dan steeds sneller naarmate de voorwaartse snelheid daalde. De daaropvolgende 26 seconden lijkt de reisrichting te wankelen, tot het signaal op een hoogte van 8 kilometer wegviel.

De nieuwe analyse wijst erop dat het vliegtuig hevig is beginnen schudden alvorens het op grote hoogte brak. De nieuwe gegevens zijn overgemaakt aan de Russische en Egyptische autoriteiten.

Aan de ontkenners en de twijfelaars zeggen we: ga dood aan jullie frustratie. Wij, met de zegen van God, zijn degenen die het (vliegtuig) neerhaalden en we zijn niet verplicht te onthullen hoe dat gebeurde. We zullen het mechanisme achter de crash onthullen wanneer we dat willen en op de manier die we willen

Geluidsboodschap op Twitter-account die IS-afdeling gebruikt

Lees meer