Exclusief voor abonnees

Proximus verkoopt info over uw uitstapjes

Telecomoperator Proximus gaat bedrijven, overheden en organisatoren van evenementen rapporten verkopen waarmee die een zicht krijgen op de oorsprong, locatie en verplaatsingen van hun klanten of bezoekers. Dat gebeurde onder meer in 2014 al voor Toerisme Vlaanderen met de herdenking van 100 jaar Eerste Wereldoorlog, het Lichtfestival in Gent en de Bloedprocessie in Brugge, maar nu zal het ook op kleinere schaal toegankelijk worden. "Op die manier kan bijvoorbeeld een gemeentebestuur te weten komen uit welke regio de bezoekers van zijn jaarmarkt komen en hoe lang ze blijven", klinkt het bij Proximus. De informatie verkrijgt het telecombedrijf dankzij het gsm-netwerk: via een tool onderzoekt ze de bewegingen van mobiele telefoons, waarna de data anoniem en gegroepeerd verwerkt worden. "Alle gegevens die aanleiding kunnen geven tot identificatie worden weggefilterd", aldus Proximus. "Uiteraard gebeurde dit in overeenstemming met de Privacycommissie. Rapporten over individuele gebruikers zijn niet mogelijk." Een rapport op maat kost minstens 700 euro. (CMA)

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis

Lees meer