In een rij van twintig wagens kan één zelfrijdende auto al een groot verschil maken.
ANP In een rij van twintig wagens kan één zelfrijdende auto al een groot verschil maken.

Slechts enkele zelfrijdende auto's kunnen verkeer al pak vlotter maken

Slechts enkele zelfrijdende auto's volstaan al om het hele autoverkeer een stuk vlotter te doen verlopen. Dat blijkt uit experimenten in de VS. Het vlottere verkeer vermindert het totale brandstofverbruik aanzienlijk.

Het probleem bij autoverkeer is dat bestuurders vaak overmatig afremmen, wat gevolgen heeft voor de auto's achter hen. Via een kettingreactie gaan auto's in dezelfde stroom steeds trager rijden. Als er veel auto's op de weg zijn en de onderlinge volgafstanden kort zijn, kan dat zelfs tot zogeheten spookfiles leiden.

Dit stop-and-go-gedrag belemmert een vlotte doorstroming, jaagt het brandstofverbruik de hoogte in en leidt tot meer ongevallen. Met slechts enkele zelfrijdende auto's kan je dit probleem al voor een groot deel oplossen, stellen onderzoekers van de Universiteit van Illinois (VS).

"Onze experimenten tonen dat we de stop-and-go-golven die door menselijk gedrag worden veroorzaakt, kunnen elimineren als slechts 5 procent van de voertuigen geautomatiseerd en zorgvuldig gecontroleerd is", zegt hoofdonderzoeker Daniel Work.

40 procent minder brandstof

Zijn team voerde een reeks experimenten uit op wegen in de stad Tucson, in de staat Arizona. Eén zelfrijdende auto reed er op een baanvak met minstens twintig gewone auto's. Die ene auto slaagde erin het voortdurende remmen bij de andere auto's fors te verminderen en spookfiles te voorkomen. Het brandstofverbruik bij de betrokken auto's daalde aanzienlijk.

"De onderzoekers stelden vast dat ze door de snelheid van de zelfrijdende auto te controleren, in staat waren plooien in de verkeersstroom glad te strijken", zegt Work. "Voor het eerst hebben onderzoekers proefondervindelijk aangetoond dat zelfs een klein percentage van zulke voertuigen een significante impact kan hebben op het verkeer, door de golven te elimineren en het totale brandstofverbruik met 40 procent te verminderen."

Cruise control
Vandaag wordt de verkeersstroom vooral onder controle gehouden door snelheidsbeperkingen. De inzet van een beperkt aantal zelfrijdende auto's zou zoiets overbodig kunnen maken, zegt Work. Maar er is nog meer onderzoek nodig, voegt hij eraan toe: men moet nog beter begrijpen hoe de zelfrijdende auto's en echte bestuurders precies op elkaar inwerken.

Volgens de onderzoekers kan ook adaptive cruise control, technologie die vandaag al volop wordt gebruikt, helpen om het verkeer vlotter te doen verlopen. Met adaptive cruise control past een auto zijn snelheid automatisch aan aan de snelheid van de voorligger.

2 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels
  • Anti Nva

    Als je hier de snelheid rijd en gepaste afstand houd rijden ze de klinken van uw auto. Op het autosnelweg de gepaste afstand dan duiken de rally rijders in elk gaatje om voorbij te liegen en in dat gat te duiken.Haal die brokken piloten van de weg en alles gaat al veel vlotter. Ps. ik jaag ze van achter op een kamion .

  • Guy Beeckmans

    Een oplossing in brussel is mogelijk door bv de vuilniswagen het vuilnis snachts te laten ophalen. Man man man wat een files veroorzaken die gasten......