2
RV

Exclusief voor abonnees

Disneyland voor de Instagrammer: in ‘instarooms’ vind je de leukste achtergrond voor je selfie

Dansen op een toiletpot tussen de discobollen, door een bos flaneren in de herfst of poseren voor een rij pastelkleurige gevels. Het origineelste decor voor je Instagramfoto's vind je in Wijnegem Shopping Center, waar de eerste 'instarooms' van het land de deuren openen. Volgende maand is het de beurt aan een 'instamuseum' in Brussel. Alles voor die perfecte selfie.

In de VS zijn 'instagrammable rooms' - ofwel 'instarooms' - al langer een hype. Concreet gaat het om kleurrijk en avontuurlijk ingerichte kamers, soms met moeite enkele vierkante meters groot, die dienen als achtergrond voor een mooie Instagramfoto. Pluspunt: je hoeft er geen halsbrekende toeren voor uit te halen - je hoeft dus niet echt naar Londen om voor die gezellige typische voorgevels te poseren, en je hoeft ook niet echt het bos in. Bovendien zit je ook niet zelf urenlang aan een decor te knutselen. In Keulen, Londen en Boedapest zorgden designers, kunstenaars en artiesten al voor zulke originele kamers, en in New York en San Francisco is het fenomeen zelfs al uitgegroeid tot heuse 'Instagram-musea': grote ruimtes met de ene 'instaroom' naast de andere. Al springen ook 'gewone' musea op de kar. Dichter bij huis is bijvoorbeeld het Museum Voorlinden in Wassenaar erg populair bij Instagrammers. Hun droge zwembad voor 'onderwaterfoto's' is een enorme hit, net als een 'oneindige sterrenruimte'.

Surfen op een pizza

"Zelf zat ik in Amerika ooit in een reuzegrote eierdoos", zegt vlogger Hannes Coudenys (35), de man die het concept 'instamuseum' binnenkort naar België haalt. Volgende maand opent in Tour & Taxis in Brussel 'Smile Safari', goed voor 1.600 m2 instadecors. Je kunt er op pizza's surfen, op een aardbei schommelen, poseren bij een dino of even een pluchen beer zijn in een lunaparkgrijpmachine. 'Het Disneyland voor de Instagrammer', noemt Coudenys het zelf. "We leven in een tijd waarin alles visueler wordt. Foto's zijn, samen met ingesproken berichten, dé manier waarop jongeren vandaag communiceren. En Instagram is, samen met Snapchat, daarvoor het populairste netwerk."

In Wijnegem Shopping Center kun je vanaf vandaag terecht in vijf decors. De Belgische primeur onder de 'instarooms' blijft minstens een maand lang open, en is gratis toegankelijk. 'Smile Safari' gaat van start op 2 oktober. Coudenys hoopt in de twee maanden dat zijn pop-up open is zo'n 30.000 bezoekers te ontvangen - doelpubliek: 16- tot 40-jarigen. Een ticket kost 20 euro. "Het gaat dan ook om een erg dure investering."

Marketinginstrument

Al is een 'instadecor' natuurlijk ook gewoon een handig marketinginstrument. Onder meer Coca-Cola, H&M, Audi en Samsung zullen een eigen 'room' in 'Smile Safari' hebben. Bedoeling: de sfeer van het merk te vertalen in een leuke kamer. "Het is voor de merken een andere, originele manier om met hun publiek in contact te komen", legt Coudenys uit. "Zo kan je bij ons voor een foto bijvoorbeeld in het McDonalds-ijsje McFlurry gaan zitten." Likes én extra promotie gegarandeerd.

2 De hype komt overgewaaid vanuit de VS. Daar zat Hannes Coudenys, die volgende maand een 'instamuseum' opent, ooit in een reuzegrote eierdoos.
RV De hype komt overgewaaid vanuit de VS. Daar zat Hannes Coudenys, die volgende maand een 'instamuseum' opent, ooit in een reuzegrote eierdoos.

Lees meer