Gezonde voeding voor je kind begint bij jezelf

Recent verscheen in de media dat Belgische kinderen te weinig groenten eten en te veel eiwitten, zout en calorieën naar binnen krijgen. Fundamenteel voor het aanleren van een gezond eetpatroon, is uiteraard zelf het goede voorbeeld te geven. Toch lijken veel ouders eerder dwang, beloningen of straffen in te zetten als kinderen geen groenten willen eten.

Uit een studie aan de Michigen State University blijkt dat kinderen onbewust elke hap registreren die je als ouder neemt. Hierdoor zouden ongezonde eetgewoonten gewoon worden overgenomen. Daarom is het zo belangrijk om bewuster om te gaan met voeding en zelf ook te doen wat je van je eigen kinderen verwacht. Deze aanpak is honderd keer efficiënter dan dwingen, belonen en verbieden.

Rolmodel
"Moeders moeten stoppen met hun kinderen eten op te dringen, maar ook met bepaalde types voeding te verbieden", stelt professor Sharon Hoerr. Je kent het ongetwijfeld wel, die "neen, dat is niet voor kinderen" als antwoord op eten dat eigenlijk ook voor jou niet gezond is. Daarom maak je het best komaf met tegenstrijdigheden door zelf te zorgen voor een gezonde omgeving of je 'vettige pleziertjes' in elk geval niet voor de neus van je kinderen op te eten.

Tips
Professor Hoerr geeft verder nog volgende tips mee:

1. Het slechtste wat je bij moeilijk eters kan doen, is je stem verheffen. Brullen zal je kind niet motiveren om de groenten op te eten. Beter is ze geleidelijk aan te overtuigen om toch eens te proeven.

2. Op regelmatige tijdstippen eten én snacken is belangrijk. Probeer ook bij je keuze van snacks te kiezen voor gezond en laat je kinderen zelf bepalen hoeveel ze ervan willen eten. Denk bijvoorbeeld aan babyworteltjes of snoeptomaatjes en -komkommertjes.

3. Wat ook werkt om interesse te wekken voor gezonde voeding, is je kinderen mee te nemen naar de winkel of de moestuin, waar ze mee mogen bepalen welke nieuwe groenten en/of fruit ze willen proeven. Betrek hen daarna ook bij de bereiding.

Lees meer