2

Roekeloos rijgedrag door rebelse games?

"Tieners die rebelse games spelen, gedreven door het nemen van risico's, zullen sneller roekeloos rijden met meer dronken ritjes en ongevallen tot gevolg", stellen onderzoekers van de Amerikaanse Psychological Association.

"Populaire games die roekeloos rijden stimuleren hebben wellicht nog meer negatieve impact dan de wijdverspreide associatie tussen agressie en gewelddadige videospelletjes, zeker als je rekening houdt met het feit dat auto-ongelukken de grootste oorzaak zijn van sterfte bij adolescenten", verklaart Jay Hull.

Het onderzoek van APA werd uitgevoerd bij meer dan 5.000 Amerikaanse tieners, die op vier jaar tijd, vier golven van vragen moesten beantwoorden.

Roekeloos
Bij de eerste vragenronde gaf ruim de helft van de tieners aan dat ze thuis dergelijke games mogen spelen. Op kop stond Grand Theft Auto (58%), gevolgd door Spiderman II (38%) en Manhunt (12%). Volgens de studie stimuleren al deze spelletje sensatiezucht, rebellie en roekeloos rijden.

Tussen het tweede en derde interview steeg het aantal tieners dat door de politie aan de kant werd geroepen van 8 naar 14 procent. Daarnaast bekende ruim 25 procent van de tieners dat ze zich schuldig maken aan gevaarlijk rijgedrag. Bij het laatste interview gaf maar liefst 90 procent van de 18-jarigen toe minstens één gevaarlijke stunt te hebben uitgehaald met de wagen.

2
GTA
Roekeloos rijgedrag
Te snel rijden 78%
Versnellen om oranje te halen 71%
Gordel niet dragen 27%
Bumperkleven 26%
Joyriden 25%
Door het rood rijden 20%
Stopborden negeren 19%
Volle lijn overschrijden 13%


Onderzoekers probeerden ook een schaal op te stellen voor sensatiezucht, gebaseerd op de gegeven antwoorden op vragen als "Ik doe graag gevaarlijke dingen" of "Ik werk mezelf in nesten op school". Daarnaast werd ook gekeken naar geslacht, leeftijd, ras, ouders (inkomen en opleiding) en de opvoeding (warm, ontvankelijk, veeleisend, ...).

Games
"Het spelen van dit type games zorgt er vermoedelijk voor dat tieners persoonlijkheden ontwikkelen die de risicovolle, rebellerende personages reflecteren die ze spelen. Dit kan een grote impact hebben op andere roekeloos gedrag als drinken en roken", verklaart Hull.

Nuance
De informatie waarop dit onderzoek gebaseerd is, werd door de tieners zelf gegeven en de interpretatie van de oorzaken voor hun rijgedrag blijven daarom speculatief. "Toch begon het onderzoek nog voor de deelnemende tieners mochten rijden. Het is dus overduidelijk dat ze dergelijke games al speelden alvorens ze roekeloos reden", besluit Hull.

Lees meer