Granola wordt aangeprezen als gezond ontbijt, maar daar is natuurarts Stef Mintiens niet zo zeker van.
RV Granola wordt aangeprezen als gezond ontbijt, maar daar is natuurarts Stef Mintiens niet zo zeker van.

Exclusief voor abonnees

5 voedingsleugens ontmaskerd: “Suiker is niet slecht”

Granola als ontbijt, suiker door stevia vervangen, of lactosevrije melk drinken, omdat dat gezond is? Fout, zegt natuurarts Stef Mintiens. In zijn boek ‘Opnieuw echt eten’ pakt hij de voedingsindustrie én sommige gezondheidsgoeroes hard aan. “We moeten dringend komaf maken met die stortvloed van labels — light, glutenvrij, lactosevrij... — en foute voedingsrages.” Vijf voedingsleugens doorprikt.

“Je moet gluten mijden”

“Gluten is een eiwit dat in tarwe, rogge, gerst, havermout en spelt zit. Als een soort lijm plakt het fijngemalen meelkorrels aan elkaar, én het zorgt ervoor dat de luchtbelletjes die in deeg ontstaan bij het rijzen niet verdwijnen, zodat je brood en baksels luchtig blijven. Heel wat mensen mijden gluten, omdat het in tal van boeken over gezond eten verketterd wordt. Da’s geheel onterecht. Amper 0,6% van de bevolking is glutenintolerant, waarbij het darmslijmvlies beschadigd raakt als je iets met gluten eet. Die aandoening gaat gepaard met maag-darmklachten (buikpijn, opgezette buik, diarree of verstopping), huidproblemen en/of voedingstekorten (botontkalking, bloedarmoede). Wat wél klopt, is dat 30% van de mensen geen tarwe verdraagt, en dan vooral de industriële, gemanipuleerde. Glutenvrij eten is dus niet de oplossing voor dat probleem. Kies gewoon voor gezonde, volwaardige granen zoals spelt, kamut, quinoa en rogge. En bak brood en gebak beter met desem in plaats van gist.”

“We verteren geen lactose”

“Minder dan 0,5% van de bevolking is echt intolerant voor lactose (melksuiker), maar meer dan 90% verteert geen koemelk. Een koemelkintolerantie wordt dus ten onrechte gelijkgesteld aan lactose-intolerantie. Vroeger was rauwe koemelk een natuurlijk en volwaardig voedingsmiddel, maar om het langer houdbaar te maken, begon de industrie verse melk te pasteuriseren. Daarbij worden de enzymen die je nodig hebt om de melk te kunnen verteren, uitgeschakeld, waardoor je een ‘dood’ product krijgt dat heel lang bewaart. Zomaar weer ongepasteuriseerde melkproducten gaan nuttigen, is voor de meesten onder ons onmogelijk, want de overgevoeligheid voor koemelk is erfelijk geworden. Zelfs kinderen die nooit eerder koemelk hebben gedronken, blijken intolerant te zijn. Lactosevrije melk gebruiken is niet de oplossing, want ook die is gepasteuriseerd. Probeer eens om koemelkproducten drie maanden van het menu te schrappen zodat je darmslijmvliezen zich kunnen herstellen en ga daarna eventueel mondjesmaat weer rauwe melkproducten gebruiken.”

Wie nietsvermoedend inkopen doet in de supermarkt, eet zich ziek

Natuurarts Stef Mintiens

“Granola is gezond”

“Om granola te bekomen worden perfect gezonde en voedzame granen, noten en pitten overgoten met olie, honing en/of andere zoetstof en vervolgens gegrild in de oven. De gezonde onverzadigde vetzuren die je lichaam nodig heeft om nieuwe celmembranen en hormonen te maken, veranderen zo in ordinaire vetmakers. Beter is het om de granen, pitten en noten een nachtje te laten weken in rauwe of plantaardige melk, al dan niet met wat vers fruit erbij. Doordat de ingrediënten niet verhit worden, behouden ze hun voedingswaarde. Door het weken zwellen de granen en zaden op, waardoor hun harde omhulsel openbarst en de voedingsstoffen beschikbaar worden. Op deze manier heb je een perfect gebalanceerde en volwaardige maaltijd. Absoluut niet te vergelijken met de mengsels die je in de supermarkt koopt.”

 “Zout is ongezond”

“De overheid adviseert 2,3 gram zout per dag als maximum voor een gezonde volwassene, omdat het natrium dat in keukenzout zit een hoofdrol speelt in het ontstaan van hart- en vaatziekten. Het is dus vooral chemisch zout, of wat wij tafel- of keukenzout noemen, dat schadelijk is voor de gezondheid. Zeezout, zout uit een zoutmijn of een product van gefermenteerde soja met een zoute smaak zoals tamari zijn een pak gezonder. Ook zeezout bevat natrium en chloor, maar daarnaast waardevolle mineralen als magnesium, kalium, calcium, fosfor en jodium in een natuurlijke verhouding.”

 “Alle suikers zijn even slecht”

“Suikers zijn brandstoffen voor ons lichaam, maar ook hier geldt: de ene suiker is de andere niet. Natuurlijke suikers, uit fruit, zoete groenten of granen, bevatten nog alle voedingsstoffen. En het zijn net die gezonde stoffen die de industrie ‘uitzuivert’ bij geraffineerde suiker. Onderzoek wijst uit dat geraffineerde suiker acht keer verslavender is dan cocaïne, wat het commercieel dus zeer interessant maakt. Aan zo’n acht op de tien producten in de supermarkten is geraffineerde suiker toegevoegd, van babyvoeding over charcuterie tot wijnen. Door de alomtegenwoordigheid ervan en het verslavende effect nemen ziektes als obesitas en diabetes een hoge vlucht in het westen. Omwille van de gezondheidsrisico’s bracht de voedingsindustrie vervolgens chemische suikervervangers en synthetische zoetstoffen op de markt. Die bevatten weliswaar geen of nauwelijks calorieën, maar brengen ook weer gezondheidsrisico’s — vooral een verhoogd risico op kanker — met zich mee. Suikers volledig van je menu schrappen, hoeft niet, maar maak onderscheid tussen echte voeding en ‘snoep’. Dat laatste kan af en toe, maar zeker niet dagelijks. Wil je suiker aan je maaltijden toevoegen, gebruik dan ongeraffineerde suiker zoals riet- en palmsuiker, echte honing en ahornsiroop. Die zijn ook bewerkt, maar bevatten nog een kleine hoeveelheid vitamines en mineralen.”

Handvatten voor gezond eten volgens Stef Mintiens

• Voeding hoort stoffen te leveren die in de natuur aanwezig zijn en die ons lichaam nodig heeft. Eet dus zoveel mogelijk gevarieerde, volwaardige voeding en gebruik zoveel mogelijk verse, seizoensgebonden voeding.

• Mijd de supermarkt zoveel mogelijk om eten te kopen. Kies voor voeding uit eigen tuin of van lokale boerderijen.

• Eet zo weinig mogelijk waarvan je niet zelf weet of kunt zien wat het geweest is.

• Kies voor voeding die op een gezonde, liefdevolle manier is klaargemaakt. Verhitten kan, maar eet ook onbewerkte, natuurlijke producten en gefermenteerde voeding, zodat je alle mogelijke nutriënten opneemt.

• Wees kieskeurig in je voedingsleveranciers en eis transparantie over de bereidingsmethoden en eventuele toevoegingen die ze gebruiken.

• Eet niets waarvoor reclame wordt gemaakt.

‘Opnieuw echt eten’, Stef Mintiens, Manteau, €24,99.  

Gezond eten, zorgen voor genoeg beweging en fit blijven: het is geen gemakkelijke opgave. Speciaal voor jou bundelen wij hier alle adviezen van experts rond voeding, beweging en sport.

De ene diepvriespizza is de andere niet: app meldt direct hoe (on)gezond een product is

Gezond ouder worden heb je zelf in de hand: “Je kan veroudering afremmen door de juiste voeding”

Huisartsenvereniging geeft uitleg over bescherming tegen processierups: “Dit is niet te vergelijken met een steek van een wesp”

12 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Wesley Kenis

    Er zijn hier blijkbaar veel specialisten met een doctoraat in onzin verkopen en het zelf geloven. De reden waaromd it allemaal als "slecht" word verkocht is dezelfde eden als dat ze overal aanwezig zijn: de kassa rinkelt en meer moet je daar niet achter zoeken.

  • Khadija Bouderqa

    Te veel suiker is slecht!

Lees meer