Getty Images

Campagne ‘Te Gek?!’ wil mensen aan het wandelen krijgen: "Buitenlucht en beweging is de ideale cocktail voor ons brein”

De organisatie ‘Te Gek?!’ wil al 15 jaar psychische problemen bespreekbaar maken. Dit jaar focussen ze op voorkomen en genezen en dat willen ze doen door mensen aan te moedigen om wat vaker te gaan wandelen. Wandelen heeft immers niet alleen tal van fysieke voordelen, het zorgt ook voor een mentale opkikker.

De reden waarom ‘Te Gek?!’ zich specifiek op wandelen richt en niet op sporten is omdat het een van de meest toegankelijke activiteiten is. “Iedereen kan het. We doen het nu al dagelijks om van de ene plek naar de andere te gaan, en daardoor is het enorm laagdrempelig”, legt sportkinesist Delphine De Prest uit. “Wandelen is ook low-impact, wat wil zeggen dat de krachten die inwerken op de gewrichten minder groot zijn. Het is minder belastend, dus ligt het risico op blessures en kwaaltjes lager. Dat maakt wandelen ideaal voor wie licht tot matig wil bewegen, maar ook als afwisseling voor doorgewinterde sporters.”

En daarnaast heeft wandelen nog een waslijst aan andere fysieke voordelen, zoals een lager risico op hart- en vaatziekten, diabetes en osteoporose, een betere bloedcirculatie, immuniteit en cholesterol, minder stress én een betere nachtrust. “Het grote voordeel is ook dat je het zo zwaar kan maken als je zelf wil”, vertelt De Prest. “Meer kilometers of een stevig stuk bergop, een hoger tempo, andere ondergrond, gewichtjes aan je voeten of in je handen ... allemaal jaagt het je hartslag de hoogte in.” Je verbrandt er misschien niet evenveel calorieën mee als met een rondje hardlopen, maar omdat je hartslag zich wel in de vetverbrandingszone bevindt, is een stevige wandeling een uiterst efficiënte training. 

Mentale opkikker

Maar zoals eerder gezegd, heeft wandelen niet alleen fysieke voordelen. Een van de redenen waarom wandelen zo goed is, is omdat we er ook een mentale opkikker van krijgen. De combinatie van beweging, buitenlucht en de natuur is de ideale cocktail voor ons brein, weet wandelcoach Ruth Jansen. “In de wereld van de neuropsychologie wordt al langer onderzoek gedaan naar de effecten van wandelen op de hersenen. Zo blijkt uit hersenscans dat wandelen al na 20 minuten stress kan verminderen. De tweezijdige beweging brengt rust en werkt spierontspannend, waardoor je lichaam het signaal krijgt dat het in ontspanningsmodus mag gaan, én er worden rustgevende neurotransmitters geactiveerd die voor een positief gevoel zorgen. Daarnaast is wandelen een erg lichaamsgerichte activiteit: je zit minder in je hoofd, en kruipt meer in je lijf. Al die positieve effecten van wandelen worden door de natuur nog eens versterkt. “Ik noem het de hofleverancier van de mentale veerkracht”, lacht de wandelcoach. 

“Een mooie omgeving vermindert stress en angstgevoelens al na 5 minuten. Uit bloedonderzoek blijkt dat simpelweg naar de natuur kíjken er al voor zorgt dat het stresshormoon cortisol afneemt. Bewuste aandacht voor de natuur roept positieve gevoelens als dankbaarheid, mildheid en tevredenheid op. Precies wat we nodig hebben.”

“Je hersenen hebben maar 20 minuten nodig om van overactieve concentratietoestand over te schakelen naar ontspanning. Je krijgt weer ruimte, nieuwe inzichten en je wordt creatiever. Bovendien zorgt wandelen voor een goede bloeddoorstroming en dus verse zuurstoftoevoer in je hersenen, waardoor je mentale concentratie en helderheid aangescherpt wordt. Het is dus geen toeval dat de beste ideeën vaak komen wanneer je buiten een ommetje maakt”, aldus wandeltherapeut Liesbeth Saerens. 

4 tips om het meeste uit je wandeltocht te halen

1. Doe het bewust: Ga van top tot teen je lichaam af. Loop ik niet verkrampt? Zijn mijn schouders laag? Heb ik een frons op mijn gezicht? Vraag je af: kan alles net dat tikje losser? Voel zo bewust mogelijk: de zon, een zuchtje wind, je kleding die tegen je lichaam aan beweegt.

2. Neem de tijd: Ga niet 5 minuten in sneltempo door het bos crossen. Je lichaam heeft een wandeling van minstens een halfuur nodig om de positieve effecten te ervaren. Hou de pas erin: niet te gehaast, maar ook niet slenterend.

3. Let op je ademhaling: Door de jaren heen zijn we heel oppervlakkige ademers geworden, en dat heeft een effect op stress. Door bewust traag en diep in te ademen via de neus en uit te ademen via de mond, en aandacht te schenken aan je houding, breng je jezelf in relaxmodus.

4. Oog voor de omgeving: Als je op pad gaat wanneer je overspannen bent, bestaat het risico dat je gewoon doorloopt en niets van de omgeving opmerkt. Het blijft maar malen in je hoofd en je merkt niet meer op wat er te beleven is. Herinner jezelf er regelmatig aan om je omgeving zo goed mogelijk in je op te nemen.

Komende zondag gaat de campagne van start met een ‘te gekke wandeling’ in Zoersel.

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer