thinkstock

Deze 5 dingen mag je nooit doen als je begint met een nieuw dieet

Met de komende feestmaaltijden en de goede voornemens in het verschiet, is de kans groot dat er ergens een of ander nieuw dieetboek op je ligt te wachten. En hoewel we helemaal voorstander zijn van een week zorgeloos genieten, kunnen we het ook begrijpen als de broeksriem weer wat strakker mag. Al moet je daarbij wél opletten voor deze valkuilen.

1. Voedselgroepen schrappen

Nooit meer koolhydraten? Gedaan met zuivel? Weg met vetten? Het is geen goed idee om hele voedselgroepen te gaan elimineren. Natuurlijk mag je gerust een boterhammetje minder eten of proberen om niet elke dag spaghetti op het menu te zetten, maar je hebt nu eenmaal variatie nodig. Door bepaalde voedselgroepen volledig te schrappen, is de kans groot dat je een tekort creëert. Zo pleeg je niet alleen een aanslag op je lichaam, de kans is ook groot dat je er eetbuien van krijgt. En laten we die nu net willen vermijden.

2. Honger negeren

Diëten is honger lijden, toch? Eigenlijk niet, nee. Ken je lichaam, en eet precies wat je nodig hebt. Niet meer, maar zeker ook niet minder. Anders krijg je toch maar honger, en dan is de kans net groter dat je als tussendoortje een ongezonde snack naar binnen werkt. Wél is het verstandig om bewuster te gaan eten en langer aan tafel te zitten. Door echt met je eten bezig te zijn en er de tijd voor te nemen, krijgen je hersenen op tijd het signaal dat je vol zit, waardoor de kans groot is dat je minder eet. Maak ook goede keuzes, zoals gezonde vetten, voldoende eiwitten en vezelrijke producten.

3. Te veel sporten

Wie wat kilootjes kwijt wil, komt er niet met gezonder eten alleen. Beweging is een essentieel onderdeel van een gezonde levensstijl. Maar let daarbij wel op dat je niet doorslaat, té veel sporten is ook niet gezond, en dat je kiest voor een sport omdat je die graag doet, niet omdat je er meer calorieën mee verbrandt. Het belangrijkste is dat jij het leuk vindt, anders hou je het toch niet vol.

4. Alles omgooien

Natuurlijk ben je gemotiveerd, maar plots iedere dag om 6 uur uit je bed springen om een uur te gaan lopen, dat houdt niemand vol. Wie op langere termijn resultaat wil zien, werkt beter stap per stap. Breng geleidelijk aan kleine veranderingen aan, in je eetpatroon, maar ook je sportroutine. Wissel die boterham met choco eens in voor een kommetje havermout bijvoorbeeld, of parkeer ietsje verder weg, zodat je nog een klein beetje moet stappen. Kleine beetjes zijn minstens even efficiënt, én je houdt ze langer vol!

5. Detoxen

Klinkt goed, toch? Het idee van een detox wanneer je net een halve kilo aan chocolade naar binnen gewerkt hebt, mag dan wel mooi lijken, in werkelijkheid is het niet alleen inefficiënt, maar ook gevaarlijk. Ons lichaam is namelijk perfect zelf in staat om schadelijke stoffen te verwijderen, waardoor zo'n ontgiftingskuur eigenlijk een overbodige luxe is. Bovendien kan het net schadelijk zijn voor je lichaam. Heel wat detoxmiddeltjes bevatten namelijk stoffen die je maag irriteren, én vaak hebben deze stoffen ook een invloed op bepaalde medicatie die je neemt, zoals de anticonceptiepil. Hou het dus maar gewoon op een lekker stuk fruit voor extra vitaminen, en een weekje rustiger aan doen.

Lees meer