thinkstock

Deze 'ongezonde' dingen zijn beter voor je dan je dacht

Onze keukenkasten zijn gevuld met havermout en chiazaad, we eten tegenwoordig een toast met avocado in plaats van een boterham met choco en zoete aardappel in plaats van puree. Maar wist je dat sommige zogezegd 'ongezonde' voedingsmiddelen eigenlijk ook wel wat gezondheidsvóórdelen hebben?

1. Aardappelen

De goede oude puree en patatjes zijn helemaal niet des duivels. Ja, aardappelen bevatten koolhydraten, maar die hebben we net nódig. Koolhydraten zijn de brandstof voor ons lichaam, en in het geval van aardappelen zijn het ook nog eens complexe koolhydraten. Die van het goede soort dus. Bovendien is één aardappel goed voor 50% van onze dagelijkse behoefte aan vitamine C, 30% van de dagelijkse behoefte aan vitamine B6 en 25% van de dagelijkse behoefte aan kalium. Daarnaast bevatten ze ook nog eens calcium, magnesium, vitamine B, zink en fosfor.

2. Mayonaise

Probeer jij het ook wat gezonder aan te doen door mayonaise te schrappen van je broodje? Wel, dat hoeft helemaal niet. Het goedje lijkt immers best veel op koud geperste olijfolie, wat overal als gezond wordt geprezen. Mayonaise wordt namelijk gemaakt van raapzaadolie, azijn, eigeel en water en is dan ook voornamelijk opgebouwd uit gezonde onverzadigde vetten, zo stellen de auteurs van het boek 'Eet als een expert'. En die meervoudig onverzadigde vetten zijn net goed voor onze cholesterol.

3. Zuivel

"Weg met volle melk en zuivelproducten: zuivel is slecht voor je", zo wordt er van tijd tot tijd geschreeuwd. Al klopt dat helemaal niet. Wie geen intoleranties of allergieën heeft, doet er niets mis mee om af en toe een potje platte kaas leeg te lepelen of een glas melk te drinken. Volle melk bevat bijvoorbeeld veel meer gezonde voedingsstoffen dan halfvolle of magere melk. En ook yoghurt is niet per se ongezond, zolang dat potje niet is volgestouwd met toegevoegde suikers, zoals bij fruityoghurtjes. Bovendien is er een positief verband tussen melk en darmkanker, en yoghurt en diabetes. Wie de juiste keuzes maakt, doet er dus goed aan om af en toe zuivel te consumeren.

4. Popcorn

Ben jij een televisiesnacker en zie je het echt niet zitten om iets knapperigs voor de televisie uit je leven te bannen? Wel, dan is er goed nieuws. Dat hoeft immers helemaal niet. Al ruil je de zak chips wel beter in voor een doos popcorn. Gepofte maïs bevat namelijk erg weinig calorieën, op voorwaarde dat je voor de suikervrije versie kiest. Bovendien bevat het proteïnen, is het rijk aan antioxidanten en normaliseert het de bloedsuikerspiegel.

5. Chocolade

En dan hebben we het jammer genoeg niet over melkchocolade of witte chocolade, maar donkere chocolade. Die bevat immers polyfenolen, gezonde antioxidanten die ons lichaam beschermen en geassocieerd worden met een lagere kans op beroertes of een hartaanval. De beste antioxidanten krijg je binnen vanaf 85 procent cacao, maar wie dat te bitter vindt kan ook al van de voordelen genieten vanaf 60 procent. Daarnaast speelt ook het bewerkingsproces een rol. Bij rauwe chocolade worden de ingrediënten niet verwarmd boven 46 graden, waardoor de antioxidanten die de reep bevat in goede conditie blijven, werden er geen suikers toegevoegd en zijn de vetten natuurlijk. Daardoor is rauwe chocolade een stuk beter voor je dan de bewerkte variant.

Lees meer