Unsplash

Dit is wat dokters willen dat je anders doet in 2017

Wat als je dokter je goede raad zou kunnen geven om het dit jaar anders aan te pakken? Zijn er dingen die je zelf kan doen voor een gezond en voorspoedig jaar? En zo ja, hoe pak je dat aan?

1. Minder met suiker

Hoewel mensen vaak geloven dat zout de grootste boosdoener is bij een hoge bloeddruk, is dat tegenwoordig meer en meer te wijten aan suiker, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. Het zou ervoor zorgen dat bepaalde delen in de hersenen een impuls naar het hart sturen, waardoor het rimte en ook de bloeddruk verhoogt. En toch lijkt het maar niet door te dringen. Dokters adviseren dan ook om het aantal koekjes, snoepjes en andere suikerrijke snacks en maaltijden tot een minimum te beperken. "We moeten beter opletten voor suiker, een product dat in veel voedingsmiddelen verwerkt is," klinkt het.

2. Leer EHBO

Er zijn nog steeds te weinig mensen die een efficiënte reanimatie kunnen uitvoeren bij iemand uit hun omgeving die in nood verkeert. En dat terwijl het letterlijk levens kan redden. Als je écht het heft in eigen handen wil nemen, doe dan dit jaar een EHBO-cursus.

3. Ga niet meer langs bij dokter Google

Maar liefst 91 procent van de Vlamingen gaat wel eens online op consultatie. Niet verwonderlijk, bij een opkomend pijntje of een vervelende klacht is het internet dichterbij dan je huisdokter. Het enige probleem? Google heeft het lang niet altijd bij het rechte eind. De CM raadt dan ook aan om kritischer om te gaan met de informatie die we online vinden, en altijd ook op consultatie te komen bij blijvende of serieuze klachten.

4. Beweeg meer

De hele dag achter een computerscherm, uren in de wagen, boodschappen sleuren en vervolgens een avondje stappen: je rug krijgt heel wat te verduren. En dan hebben de meesten onder ons meestal ook nog eens een totaal verkeerde houding, wat het extra belastend maakt voor je rug. Daarom willen Belgische chiropractors het belang van meer bewegen benadrukken: "De problemen onstaan vooral door een langdurige verkeerde zithouding," legt Bart Vandendries, voorzitter van de Belgische vereniging van chiropractors uit. Door dagelijks voldoende te bewegen, kan je al heel wat van die klachten verlichten.

5. Hou balans

Gezond eten is belangrijk, net als sporten en beweging. Maar doe alles met mate. Wie te snel te veel wil, is sneller geneigd om op te geven. En bovendien is te veel van het goede ook weer geen goed idee. "Balans is ontzettend belangrijk," benadrukt cardiologe Catherine De Maeyer. "Je hoeft echt niet te trainen voor de 10 miles of vijf triatlons per jaar. Drie à vier keer per week een halfuurtje een duursport uitoefenen, waarbij je nog kan babbelen, is al voldoende." En hetzelfde geldt voor onze voeding. "Probeer vooral de hoeveelheid suiker, vetten en zout beperkt te houden. Als je gewoon stopt met overal zout op te strooien en eens andere kruiden gebruikt, kom je al een heel eind."

Lees meer