2 Doe de suikertest
Brooke Lark via Unsplash Doe de suikertest

Exclusief voor abonnees

Hoeveel weet jij over suiker? Test je kennis over 'het witte vergif'

We eten vier keer zo veel suiker als gezond voor ons is, blijkt uit onderzoek. Maar hoe moet het dan wél? Alvorens je naar gespecialiseerde boeken grijpt of naar voedingssites surft, kun je in deze multiple choice-test nagaan hoe het met je kennis is gesteld. 

1. Uit onderzoek is gebleken dat suiker je geheugen…
A. verbetert. 
B. in de war brengt.
C. wist.

Antwoord: A & C. Volgens onderzoek aan de universiteit van Barcelona is een kop koffie met een klontje suiker dé oplossing om je mentale capaciteiten instant te verbeteren. Al overdrijf je er beter niet in, want uit ander universitair onderzoek is dan weer gebleken dat te veel suiker je geheugen aantast en zelfs de communicatie tussen de hersenhelften kan verstoren.

2. Met hoeveel jaar versnel je je celveroudering door suikerrijke drankjes te drinken?
A. 1,3
B. 4,6
C. 7

Antwoord: B. Suikerrijke dranken leiden niet alleen tot extra gewicht, ze doen ook je huid sneller verouderen. Uit een onderzoek van de Amerikaanse volksgezondheid is gebleken dat de huid van mensen die dagelijks één blikje suikerrijke frisdrank drinken, gemiddeld 4,6 jaar sneller veroudert.

3. Kan te veel suiker je PMS-klachten verergeren?
A. Helaas wel.
B. Nee, het helpt net.

Antwoord: A. Uit Brits onderzoek is gebleken dat PMS-klachten drastisch verminderen als vrouwen minder suiker consumeren. Bovendien bleek ook dat een aangepast dieet met weinig tot geen suikers opvliegers voorkomt.

4. Welk trucje kan je gebruiken om je pudding een beetje zoeter te laten smaken, zonder extra calorieën toe te voegen?
A. Kleiner bestek
B. Aangepast licht
C. Gezelschap

Antwoord: A en C. Door pudding met een kleinere lepel te eten, smaakt hij zoeter. Maar ook in gezelschap eten, zorgt ervoor dat onze smaakpapillen alles net iets zoeter proeven volgens onderzoek aan de universiteit van Yale.

5. Wat is het meest verslavend?
A. Vet
B. Suiker
C. Zout

Antwoord: B. Volgens een onderzoek dat gepubliceerd is in de American Journal Of Clinical Nutrition zou ons brein op dezelfde manier op suiker reageren als wanneer je een ander verslavend product consumeert.

2 Suiker kan je geheugen een instant boost geven, maar er te veel van eten, tast het dan weer aan.
ThinkStock Suiker kan je geheugen een instant boost geven, maar er te veel van eten, tast het dan weer aan.

6. Tot hoeveel gram toegevoegde suikers zouden we ons dagelijks moeten beperken?
A. 25 gram
B. 50 gram
C. 100 gram

Antwoord: A & B. Het WHO raadt 25 à 30 gram suiker per dag aan, wat gelijk is aan zo’n 2 glazen appelsap van 150 ml of één snee wit brood. Voedingsprofessor Patrick Mullie (VUB) hanteert 50 gram per dag als richtlijn — 10% van de dagelijkse caloriebehoefte — "omdat 25 gram per dag voor velen onhaalbaar is". 

7. Wat kan je doen om je verlangen naar iets zoets in de namiddag de kop in te drukken?
A. Een halve reep Mars eten. 
B. Een wandeling maken. 
C. Scrollen op Instagram.


Antwoord: B. Vijftien minuten wandelen is voldoende om je zinnen te verzetten, volgens onderzoek van de universiteit van Innsbruck. Kies je echter voor 
Instagram en de #foodporn, dan zal je verlangen naar zoet versterkt worden.

8. Wat met honing: onschuldig of niet beter dan suiker? 
A. Honing is geen suiker
B. Helaas, je kan net zo goed suiker eten.

Antwoord: B. Inderdaad, honing is net zo zoet als suiker en kan bij overmatige consumptie dezelfde gevolgen hebben als suiker. Al heeft dit gouden goedje wel minder impact op je bloedsuikerspiegel dan een lepel witte suiker.

9. Kan suiker acne verergeren/veroorzaken?

A. Ja, absoluut.
B. Nee, dat is een fabel.

Antwoord: B. Het is inderdaad een fabel dat je suikerconsumptie invloed heeft op acne.

10. Een uur in … heeft meer invloed op je bloedsuikerspiegel bij het eten van een suikerrijke maaltijd dan een uur in de fitness.
A. Bad. 
B. Bed. 
C. Café.

Antwoord: A. Uit universitaire studies is gebleken dat een uurtje baden voor het eten van een suikerrijke maaltijd je bloedsuikerspiegel 10% minder doet pieken dan wanneer je eerst zou gaan sporten.

11. Wat kan diabetes type 2 veroorzaken?

A. Is afhankelijk van je genen.
B. Te weinig beweging.
C. Suiker.

Antwoord: Een moeilijke vraag, omdat de drie opties onrechtstreeks tot diabetes type 2 kunnen leiden. Te veel suiker en te weinig beweging kunnen overgewicht met zich meebrengen. En overgewicht verhoogt de kans op diabetes type 2.

12. Met hoeveel procent verhoog je je risico op hartaandoeningen door te veel suiker te eten?

A. 10%
B. 20%
C. 30%

Antwoord: C. Uit onderzoek is gebleken dat wie 10 tot 25% van zijn dagelijkse calorieën via suikers binnenkrijgt 30% meer kans heeft op een hartaandoening. Je zoutconsumptie heeft hierop amper invloed.

13. Helpen suikervervangers je gewicht te doen verliezen?
A. Ja
B. Nee

Antwoord: B. Suikervervangers zijn verwarrend voor je lichaam. Ook al bevatten ze minder calorieën dan gewone suiker, je lichaam reageert wel op dezelfde manier als wanneer het suiker zou eten. Bovendien verminderen alternatieve zoetstoffen niet je drang naar zoet en vervlakt het je smaakgewaarwording.

14. Je verlangt het meest naar iets zoets als je…

A. Moe bent
B. Boos bent
C. Honger hebt

Antwoord: A. Te laat naar bed gaan of te weinig slapen, versterkt de zin naar iets zoets, ontdekte de Berkeley-universiteit in California. In je hersenen ontstaat een soort van kortsluiting door de vermoeidheid waardoor je drang naar zoet niet onder controle wordt gehouden. Dit kan je voorkomen door ’s ochtends te kiezen voor een gezond ontbijt met avocado: de vetten in de avocado hebben een positieve invloed op de hersenwerking.

15. Een liter water per dag drinken, voorkomt hoge bloedsuikerpieken met…

A. 14%
B. 21%
C. 36%

Antwoord: B. Wie voldoende water per dag drinkt, houdt niet alleen zijn lichaam gehydrateerd, maar voorkomt ook een plots opkomende drang naar iets zoets. Water drinken helpt om de bloedsuikerspiegel constant te houden.

16. Heb je een idee van hoeveel suiker je nu per dag eet?

A. Ik weet dat perfect.
B. Geen idee.

Antwoord: B. Uit verschillende consumentenonderzoeken is gebleken dat mensen een fout idee hebben over hun suikerconsumptie. Gemiddeld eten we allemaal twee tot drie keer zoveel suiker als aanbevolen. Voedingsetiketten lezen is een must om je suikerconsumptie onder controle te krijgen, want het witte goedje zit in veel meer dan je denkt.

17. Welke smaakmaker kan je bloedsuikerspiegel beïnvloeden?

A. Azijn.
B. Kaneel.
C. Ketchup.
D. Spaanse pepers.

Antwoord: C. Een portie ketchup kan makkelijk 4 gram suiker bevatten, waardoor het je bloedsuikerspiegel de hoogte kan injagen. Wie gevoelig is voor schommelingen in zijn bloedsuikerspiegel, kiest dus beter voor andere smaakmakers bij zijn gerechten zoals azijn, kaneel of Spaanse pepers.

Jouw score

Hoeveel vragen kon je juist beantwoorden?

0 - 6: Je innerlijke drang naar zoet lijkt wel onverzadigbaar. Probeer eens wat meer blauwe bessen en/of aardbeien te eten, zodat je minder last hebt van schommelingen in je bloedsuikerspiegel.

7 - 12: Af en toe eens zondigen mag natuurlijk. Loopt het de spuigaten uit, dan kan je eens proberen een spelletje Tetris te spelen in plaats van nog een stuk chocolade te nemen.

13-17: Jij bent je heel bewust van de gevolgen van overmatige suikerconsumptie. Maar dat hoeft niet te beteken dat je geen gram suiker meer mag consumeren. Uit een Britse studie is gebleken dat suiker soms ook goed kan zijn: bij sportwedstrijden bleken wielrenners sneller te rijden wanneer ze hun mond gespoeld hadden met een glucose-oplossing. 

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer