thinkstock

Kilo's bijgekomen tijdens je menstruatie? Dit is de reden

Maandelijks ongesteld zijn is al vervelend genoeg, maar Moeder Natuur doet er graag nog een schepje bovenop door ons wat extra kilo's te schenken. Hoe komt het dat we tijdens onze menstruatie vaak (tijdelijk) wat meer wegen?

Geruststelling nummer 1: het ligt niet alleen aan jou. Die wijzer op de weegschaal gaat echt een tikkeltje de hoogte in tijdens onze menstruatie en sommige vrouwen kunnen zelfs tot 2,5 kilo meer wegen, weet gynaecologe Natasha Johson. Het moeilijke aan menstruatie en PMS (premenstrueel syndroom) is dat het bestaat uit een hoop lichamelijke en emotionele schommelingen die moeilijk te meten zijn en ook nog eens verschillen bij elke vrouw. Wel bestaan er verschillende theoriën die de (tijdelijke) gewichtstoename verklaren, waaronder deze 4.

1. Oestrogeen doet zijn werk

Het vrouwelijke hormoon oestrogeen piekt tijdens het laatste deel van je menstruele cyclus, vlak voor je menstruatie begint. Hoge niveaus oestrogeen zorgen ervoor dat je lichaam vocht vasthoudt, waardoor je je niet alleen opgeblazen voelt, maar ook wat meer kan wegen. Het goede nieuws: het niveau aan oestrogeen daalt weer als je menstruatie eenmaal begint, dus je voelt je net dan weer wat opgeluchter. Zo hoef je dat opgeblazen gevoel alvast niet te combineren met die buikkrampen aan het begin van je menstruatie, om het even heel positief te bekijken.

2. Progesteron doet ook mee

Het tweede hormoon dat een rol speelt is progesteron, dat piekt in de tweede helft van je cyclus. Dit hormoon zorgt ervoor dat je water vasthoudt, waardoor je wat meer kan wegen. Ook je borsten worden gevoeliger of soms zelfs iets groter. Progesteron zorgt ervoor dat je lichaam vocht uit de bloedvaten naar de weefsels stuurt, om je klaar te maken voor een mogelijke zwangerschap. Raak je niet bevrucht, dan daalt het niveau progesteron weer en wordt je lichaam opnieuw zijn oude zelve.

3. Trek in zoet en zout

Eerlijk is eerlijk: tijdens je menstruatie is de keuze tussen een wortel of een stuk chocolade snel gemaakt. Helaas zijn het net die kleine goestingskes die je op dit moment niet kan gebruiken. Zoute snacks en snelle suikers zorgen er nog meer voor dat je vocht vasthoudt. Vooral tijdens je menstruatie gezond eten en weinig snacken is dus - helaas - wel aan te raden. Los nog van die extra kilo's die dit soort snacks sowieso opleveren. Exit ijsjes en chips, enter Griekse yoghurt of een volkorencracker met hummus. Ook lekker, toch?

4. Geen zin in sporten

Een sportsessie, dat is wel het laatste waar je aan denkt wanneer je ongesteld bent. Je schema een weekje op pauze zetten lijkt een aanlokkelijker idee. Nochtans is het net slim om dan de sportschoenen aan te trekken. Niet alleen helpt zweten om die extra kilo's door vastgehouden vocht weg te werken, de endorfine die vrijkomt bij het sporten kan je krampen verminderen. En face it: élke maand een week niet sporten, dat is in verhouding best veel.

Lees meer