Thinkstock

Laat angst voor extra kilo's je poging tot stoppen met roken niet verpesten

De angst om te verdikken voorkomt dat veel rokers deze slechte gewoonte opgeven, dat suggereert nieuw Amerikaans onderzoek. Onderstaande tips kunne helpen de sigaretten uit je leven bannen zonder de extra kilo's.

De gemiddelde roker komt 3,5 tot 8 kilo bij in de eerste jaren nadat hij of zij gestopt is met sigaretten. Deze vooruitzichten maken dat rokers vaak niet willen proberen te stoppen. Onderzoekers aan de Penn State College of Medicine in Pennsylvania ondervroegen 186 rokers die hulp zochten bij het stoppen en 102 rokers die het zonder hulpmiddelen probeerden.  Iedereen werd ondervraagd over gewichtstoename in voormalige stoppogingen. Ook gaven ze hun mening over hun zorgen over verdikken in de toekomst moesten ze proberen de sigaretten op te geven. Daaruit blijkt dat vooral wie zich zorgen maakte over zijn of haar gewicht minder hulp zocht bij de stoppoging.

Onderzoekster Susan Veldheer: "Wie stopt met roken is bezorgd over zijn of haar gewicht. Ook al kennen ze de voordelen van stoppen met de ongezonde gewoonte niet. Daarom moeten de gezondheidsexperts die helpen bij het stoppen vragen of ze in het verleden bijgekomen zijn bij hun poging. Deze mensen moeten gerust gesteld worden met strategieën om hun gewicht stabiel te houden tijdens de behandeling."

Tips
Het roken van tabak verhoogt het metabolisme, waardoor je meer calorieën verbrandt. Meteen nadat je een sigaret hebt geconsumeerd, verhoogt je hartslag namelijk met 10 tot 20 slagen per minuut. Dit is de oorzaak van hartziekten bij heel wat rokers. Als je stopt, dan daalt het metabolisme weer, wat een gezonde verandering voor je lichaam is. Maar als rokers hetzelfde aantal calorieën blijven opnemen, dan tikken de kilo's dus snel aan.

Eten
Wie stopt snakt niet alleen naar nicotine. Ex-rokers missen ook de gewoonte van een sigaret in de mond te houden, dit wordt de orale bevrediging genoemd. Velen gebruiken voeding om dit te compenseren. Als dat je kan helpen, is dat geen probleem. Maar doe het dan wel met caloriearme producten als kauwgom, suikervrije muntjes, wortelen of andere knapperige groenten. Experimenteer met verschillende producten om te ontdekken wat het beste vour jou werkt. Een ander trucje is je tanden regelmatig te poetsen, dit kan je zin in snoep beperken. Als je mond fris en proper is, kan de drang om te roken verdwijnen.

Andere activiteiten
Vermijd een crashdieet als je probeert te stoppen met sigaretten. Want je hebt al genoeg stress, je moet dit niet onnodig verhogen. Ook kun je de aandacht afleiden door je dag te vullen met activiteiten die niets met eten te maken hebben. Als je het moeilijk krijgt, maak dan een wandeling, werk wat in de tuin of hou je bezig met het huishouden. Deze helpen ook calorieën te verbranden en hebben een positief effect op je humeur. Als laatste kun je de telefoon nemen en kan een babbeltje met een vriend of familielid je moeilijke moment helpen overwinnen.

Lees meer