Astrid Bryan Coppens op Instagram
RV Astrid Bryan Coppens op Instagram

Exclusief voor abonnees

Net zoals Astrid Coppens 3 weken na de bevalling weer strakke buik: hoe realistisch is het?

Amper een maand nadat Astrid Coppens beviel van dochtertje Billie-Ray is ze haar zwangerschapsbuikje alweer kwijt. Het resultaat van pure chance, goochelarij of extreme work-outs? En hoe realistisch is het voor doorsnee mama’s? Wij vroegen het aan sportcoach Delphine Steelandt, auteur van het boek ‘#Fitmom, in 100 dagen fit samen met je kid’. 

Ze mag dan wel op 28 juni bevallen zijn van haar eerste kindje, amper drie weken later is Astrid Coppens haar zwangerschapskilo’s alweer kwijt. Dat bewees de kersverse mama met een badpakfoto op Instagram. Ook haar volgers zijn allemaal onder de indruk. “Wauw, je ziet er echt prachtig uit”, klinkt het meermaals. 

“Ik heb nochtans niets speciaals gedaan”, lacht Astrid. “Alle jonge moeders weten dat je de eerste acht weken geen fitness mag doen, ik heb daar ook geen tijd voor. Ik geef borstvoeding en dat vraagt heel veel energie. Ik heb geen nanny, geen personal trainer. De enige fitness die ik doe, is de Maxi-Cosi opheffen. (lacht) Maar ik geef toe, ik heb chance. Ik had altijd gehoord dat het negen maanden duurt voor je lichaam van een zwangerschap hersteld is, maar bij mij was dat al na tweeëneenhalve week. Ik denk dat ik mijn mama en papa mag danken voor de goede genen.”

Veel geluk

Kan het zo simpel zijn? Zijn goede genen de verklaring waarom Astrid en sterren als Kate Middleton, Kim Kardashian en Beyoncé zo vlot afvallen na een bevalling? Fitmom Delphine Steelandt denkt alvast van wel. “Sommige mensen hebben een ectomorf lichaamstype. Dat wil zeggen dat ze een snel metabolisme hebben, waardoor ze makkelijk slank blijven en moeilijk bijkomen”, stelt de expert. “Ik geloof dat Astrid Coppens een van deze gelukkigen is.”

<div style=" display: flex; flex-direction: row; align-items: center;"> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 40px; margin-right: 14px; width: 40px;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: column; flex-grow: 1; justify-content: center;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; margin-bottom: 6px; width: 100px;"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; width: 60px;"></div></div></div><div style="padding: 19% 0;"></div> <div style="display:block; height:50px; margin:0 auto 12px; width:50px;"><svg width="50px" height="50px" viewBox="0 0 60 60" version="1.1" xmlns="https://www.w3.org/2000/svg" xmlns:xlink="https://www.w3.org/1999/xlink"><g stroke="none" stroke-width="1" fill="none" fill-rule="evenodd"><g transform="translate(-511.000000, -20.000000)" fill="#000000"><g><path d="M556.869,30.41 C554.814,30.41 553.148,32.076 553.148,34.131 C553.148,36.186 554.814,37.852 556.869,37.852 C558.924,37.852 560.59,36.186 560.59,34.131 C560.59,32.076 558.924,30.41 556.869,30.41 M541,60.657 C535.114,60.657 530.342,55.887 530.342,50 C530.342,44.114 535.114,39.342 541,39.342 C546.887,39.342 551.658,44.114 551.658,50 C551.658,55.887 546.887,60.657 541,60.657 M541,33.886 C532.1,33.886 524.886,41.1 524.886,50 C524.886,58.899 532.1,66.113 541,66.113 C549.9,66.113 557.115,58.899 557.115,50 C557.115,41.1 549.9,33.886 541,33.886 M565.378,62.101 C565.244,65.022 564.756,66.606 564.346,67.663 C563.803,69.06 563.154,70.057 562.106,71.106 C561.058,72.155 560.06,72.803 558.662,73.347 C557.607,73.757 556.021,74.244 553.102,74.378 C549.944,74.521 548.997,74.552 541,74.552 C533.003,74.552 532.056,74.521 528.898,74.378 C525.979,74.244 524.393,73.757 523.338,73.347 C521.94,72.803 520.942,72.155 519.894,71.106 C518.846,70.057 518.197,69.06 517.654,67.663 C517.244,66.606 516.755,65.022 516.623,62.101 C516.479,58.943 516.448,57.996 516.448,50 C516.448,42.003 516.479,41.056 516.623,37.899 C516.755,34.978 517.244,33.391 517.654,32.338 C518.197,30.938 518.846,29.942 519.894,28.894 C520.942,27.846 521.94,27.196 523.338,26.654 C524.393,26.244 525.979,25.756 528.898,25.623 C532.057,25.479 533.004,25.448 541,25.448 C548.997,25.448 549.943,25.479 553.102,25.623 C556.021,25.756 557.607,26.244 558.662,26.654 C560.06,27.196 561.058,27.846 562.106,28.894 C563.154,29.942 563.803,30.938 564.346,32.338 C564.756,33.391 565.244,34.978 565.378,37.899 C565.522,41.056 565.552,42.003 565.552,50 C565.552,57.996 565.522,58.943 565.378,62.101 M570.82,37.631 C570.674,34.438 570.167,32.258 569.425,30.349 C568.659,28.377 567.633,26.702 565.965,25.035 C564.297,23.368 562.623,22.342 560.652,21.575 C558.743,20.834 556.562,20.326 553.369,20.18 C550.169,20.033 549.148,20 541,20 C532.853,20 531.831,20.033 528.631,20.18 C525.438,20.326 523.257,20.834 521.349,21.575 C519.376,22.342 517.703,23.368 516.035,25.035 C514.368,26.702 513.342,28.377 512.574,30.349 C511.834,32.258 511.326,34.438 511.181,37.631 C511.035,40.831 511,41.851 511,50 C511,58.147 511.035,59.17 511.181,62.369 C511.326,65.562 511.834,67.743 512.574,69.651 C513.342,71.625 514.368,73.296 516.035,74.965 C517.703,76.634 519.376,77.658 521.349,78.425 C523.257,79.167 525.438,79.673 528.631,79.82 C531.831,79.965 532.853,80.001 541,80.001 C549.148,80.001 550.169,79.965 553.369,79.82 C556.562,79.673 558.743,79.167 560.652,78.425 C562.623,77.658 564.297,76.634 565.965,74.965 C567.633,73.296 568.659,71.625 569.425,69.651 C570.167,67.743 570.674,65.562 570.82,62.369 C570.966,59.17 571,58.147 571,50 C571,41.851 570.966,40.831 570.82,37.631"></path></g></g></g></svg></div><div style="padding-top: 8px;"> <div style=" color:#3897f0; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:550; line-height:18px;"> View this post on Instagram</div></div><div style="padding: 12.5% 0;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: row; margin-bottom: 14px; align-items: center;"><div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(0px) translateY(7px);"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; height: 12.5px; transform: rotate(-45deg) translateX(3px) translateY(1px); width: 12.5px; flex-grow: 0; margin-right: 14px; margin-left: 2px;"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(9px) translateY(-18px);"></div></div><div style="margin-left: 8px;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 20px; width: 20px;"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 2px solid transparent; border-left: 6px solid #f4f4f4; border-bottom: 2px solid transparent; transform: translateX(16px) translateY(-4px) rotate(30deg)"></div></div><div style="margin-left: auto;"> <div style=" width: 0px; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-right: 8px solid transparent; transform: translateY(16px);"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; flex-grow: 0; height: 12px; width: 16px; transform: translateY(-4px);"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-left: 8px solid transparent; transform: translateY(-4px) translateX(8px);"></div></div></div>

Een foto die is geplaatst door null (@oneandonlyastrid) op

Mensen met een ectomorf lichaamstype zijn trouwens niet per se gezonder. “Sommigen beweren dat ze alles kunnen eten zonder een grammetje bij te komen. Ze hebben misschien wel een slanke lijn, maar ze slaan al het vet op rond de organen. Dat is héél ongezond", vertelt Steelandt. “Al vermoed ik wel dat Astrid doorgaans gezond eet. In haar geval is het dan normaal dat ze na drie weken opnieuw een fit lichaam heeft. Ze heeft gewoon veel geluk.” 

Chance? Ja. Maar realistisch voor Jan en alleman? Dat is het dus niet. “Mensen met een ectomorf lichaamstype zijn eerder uitzonderlijk. De meesten zitten - jammer genoeg - niet zo in elkaar”, meent de expert. Gelukkig zijn er wel enkele tips voor de normale stervelingen onder ons, om het bescheiden buikje (deels) weg te werken. 

Let op je voeding

Weest gerust. Het is niet de bedoeling dat je vlak na de bevalling een streng dieet gaat uitproberen. “Zéker niet als je nog van plan bent om borstvoeding te geven”, waarschuwt Steelandt. In dat laatste geval moet je immers belangrijke voedingsstoffen doorgeven aan je kindje. “Let gewoon op met suiker en alcohol, en eet vooral veel groenten, fruit en volkorenproducten. Ook vis is gezond, want dat zit boordevol eiwitten en omega 3.”

Geef jezelf de tijd

“De arts kent het lichaam van de kersverse mama beter dan ik, dus vraag altijd raad aan je dokter”, zegt de sportcoach. “Over het algemeen mogen moeders opnieuw beginnen sporten vanaf acht weken na de bevalling. Begin traag en op je gemak, het is nergens voor nodig om je uit te sloven. Gemakkelijke cardio-oefeningen en krachttrainingen zijn ideaal." 

Het is zelfs niet nodig om je meteen te gedragen als Sporty Spice. Een goede houding kan ook al wonderen verrichten. “Je hebt 9 maanden een kindje in je buik gedragen. Je houding is daar ook op afgesteld. Probeer eerst goed rechtop te lopen door je rug lang te maken, je schouderbladen naar elkaar toe te brengen en je buik in te trekken. Dat kost geen moeite, maar heeft een fantastisch effect.” 

Dat geldt trouwens ook voor vrouwen (en heren) die niet bevallen zijn. “Probeer maar eens een hele dag je buikspieren op te spannen. Hoe vaker je dat doet, hoe platter je buik wordt. En je moet je er niet eens voor in het zweet werken”, beweert Steelandt. 

Wees voorzichtig met buikspieroefeningen

Het is trouwens geen goed idee om onmiddellijk sit-ups uit te voeren. “De rechte buikspieren zijn uitgerokken tijdens de zwangerschap. Die moeten de tijd krijgen om even te herstellen. Begin je wel meteen te trainen? Dan zullen de rechte buikspieren niet optimaal genezen. Het is veel beter om je eerst te focussen op de schuine buikspieren, de bilspieren, de bekkenbodemspieren en de armspieren. Begin pas ten vroegste acht weken na de bevalling met simpele oefeningen die gericht zijn op je rechte buikspieren." 

Train mét je baby

“Tijdens mijn zwangerschap had ik me voorgenomen dat ik geen mama zou worden die voortdurend bij haar baby wou zijn. Ik wilde nog m’n eigen leven leiden. Daar had ik het even bij het foute eind. Toen ik mijn zoontje Marcel in mijn armen had, had ik geen zin om hem af te geven om te sporten. Zo ben ik op het idee gekomen om gewoon mét hem te bewegen”, legt Steelandt uit. “Dat is supergoed meegevallen. Door te trainen met je kindje, versterk je niet alleen je spieren maar ook de band met je baby.” 

13 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Juliette Francois

    Zij heeft inderdaad een overduidelijk ectomorf body type. Kenmerkend hiervoor zijn lange slungelige ledematen en een smal lichaam met weinig vet maar ook met weinig spieren. De overige celebrities vermeld in dit artikel zijn alles behalve ectomorf. Bij een zwangerschap ben je wel degelijk wat je eet. Ik kwam 9,5 kilo bij, wat de gynaecoloog als zeer gezond omschreef, en dan is het ook logisch dat ik na 3 weken terug helemaal mezelf was.

  • Danny Yde

    yep, mijn vrouw is na elk kind in gewicht toegenomen, en nu na haar derde vind ik haar perfect.

Lees meer