3
TK

Paaldansen getest: "Niet voor doetjes, deze sport"

Staat "meer sporten" ook dit jaar weer op je lijstje met goede voornemens? Dat verdient respect, en daarom steekt de NINA-redactie jullie een (gezond) hart onder de riem. Elke week inspireren we jullie met fitte inspiratie uit de praktijk. Deze week probeerden we een niet-alledaagse sport uit: paaldansen.

Wie paaldansen zegt, kan vaak rekenen op enkele dubbelzinnige knipoogjes. Dat was ook precies de reactie van enkele (mannelijke) collega's toen ik vertelde waarom ik niet aanwezig zou zijn op de redactievergadering. De meesten denken er dan meteen een sexy outfit, een paar torenhoge plateauhakken en een foute stripclub bij. Maar laten we die rare vooroordelen maar meteen de wereld uithelpen: paaldansen is wel degelijk een sport, en nog geen simpele ook.

Wat is het?

Wie denkt dat paaldansen bestaat uit wat wandelen en kronkelen rond de paal, is bij Tine van studio noXcuse in Gent aan het verkeerde adres. Als we bij haar binnenstappen laat ze ons eerst een grondige opwarming afwerken. Haar lessen duren anderhalf uur, waarvan je het eerste half uur geen paal aanraakt. Achteraf zijn we haar dankbaar voor de warme spieren, want het paalwerk op zich blijkt allesbehalve makkelijk. Als ze een eerste simpele draai toont, lijkt het wel een fluitje van een cent, maar zelf hebben we de grootste moeite om aan de paal te blijven hangen, laat staan dat het er elegant of sexy uitziet. Hoe strippers dat allemaal voor elkaar krijgen op hoge hakken, daar kunnen we met ons hoofd niet bij.

Tine toont ons tijdens de les enkele basisbewegingen. Het draaien ruilen we even later in voor statische houdingen, waarbij we moeten zitten op de paal. Ons lichaam wordt intussen met de minuut zwaarder en als we op het einde aan een klimbeweging zijn aangekomen, hebben we letterlijk een duwtje onder onze kont nodig. Je moet ook aan veel tegelijk denken: je handen hard genoeg vastknijpen en hoog genoeg houden (anders glijd je van de paal), je armen en benen in de juiste volgorde door de beweging loodsen, intussen de juiste spiergroepen opspannen én het dan nog een portie elegantie meegeven ook. We begrijpen echt waarom sommigen paaldansen een kunst noemen, want het is een sport waar je je hoofd moet bijhouden.

3 Tine Poullet heeft bijna tien jaar ervaring.
TK Tine Poullet heeft bijna tien jaar ervaring.

Wat doet het?

Eerlijk? Het doet een beetje pijn. Je blijft immers niet vanzelf aan de paal hangen, maar moet heel je lichaam aanspreken om toch maar van de grond te blijven. Dat doe je meer bepaald door zowat alles op te spannen en de paal tussen je armen of je benen te klemmen. En als je huid het niet gewend is om tegen zo'n paal te schuren, kan dat wel wat blauwe plekken veroorzaken. Niet voor doetjes, deze sport. 

Maar no pain, no gain, want tegelijk krijg je er wel een stevige boost van. Er hangt een leuke, ontspannen sfeer in de les, het is allerminst een saaie bezigheid, en als het dan toch lukt om aan alles te denken en een brandweerdraai te vervolledigen, voel je je best wel sterk en atletisch. En zelfs een beetje sexy. Op het moment zelf mag het dan afzien zijn, de dag erna hebben we meteen zin om het opnieuw te proberen.

3
TK

Waar voel je het?

Als je het goed doet: zo'n beetje overal. Wie zegt dat paaldansen geen sport is, heeft het duidelijk nog nooit geprobeerd. Het is echt een workout voor je hele lichaam, omdat je simpelweg al je spieren nodig hebt om de oefeningen uit te voeren. De dag erna hebben we last van stijve armen, schouders, benen én buikspieren. We hebben dus wel degelijk stevig gesport.

Echt afvallen zal je er niet snel van doen, vertelt Tine ons nog. Maar op termijn krijg je er wel een stevig en sterk lichaam van. En daar is ze zelf het levende bewijs van.



Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels