Beeld ter illustratie.
Bloomberg Beeld ter illustratie.

Exclusief voor abonnees

Professor huisartsengeneeskunde Bert Aertgeerts: “Als je alles met alcohol moet vieren, heb je een probleem”

We worden steeds zwaarder, maar drinken en roken minder, zo maakte een studie begin deze week bekend. Toch blijft alcohol in het verkeer een hardnekkig probleem. Bij een dodelijk ongeval vorige week vrijdag in Kortemark had de bestuurder te veel gedronken en hij was niet aan zijn proefstuk toe. Zijn we te tolerant voor alcohol in onze samenleving? En wat zijn de effecten van drinken op je lichaam, op de lange en korte termijn? Professor huisartsengeneeskunde Bert Aertgeerts (KU Leuven) legt het helder uit.

Je hebt 11% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

Kies hier je voordeelperiode:

26 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • raf peeters

    @johan demuynck ,ben 't niet eens met je 10 jaar praktijktest.Rij 62 jaar met de wagen en hem van enkele pk naar paar honderd zien evolueren.Je kan rijden of je kan het niet en dat doe ik al die tijd zonder een ongeval.Al wat je hierop opnoemt is vooral ten gevolge van alcohol gebruik en indien niet ,gsm ,radio ,cd ,navi,kortom alles behalve aandacht op de weg.Onder de 30 zou beter geen wagens verkocht die meer dan 90 pk hebben ,eerst leren en ervaring en dan grote wagen.

  • johan demuynck

    De meeste ongevallen in het verkeer gebeuren niet door te veel aan alcohol of overdreven snelheid maar door onvoorzichtigheid, roekeloosheid, gebrek aan concentratie, egoïsme, vermoeidheid, luiheid, slecht zicht van de bestuurder, verkeerd en slecht inschattingsvermogen en gebrek aan controle over het voertuig. Kijk er de statistieken van de ongevallen maar eens op na ! Het rijexamen moet veel strenger en om de 10 jaar opnieuw een praktijktest aub.

Lees meer