thinkstock

Waarom je maar niet afvalt, ook al ga je lopen

Het is één van de makkelijkste manieren om een paar kilootjes kwijt te raken: gewoon die sportschoenen aan en de baan op. Al gaat dat niet altijd zo makkelijk als je zou denken. Dat komt omdat ons lichaam er net alles aan doet om niét te vermageren, beweert hoogleraar bewegingswetenschappen Glenn Gaesser.

In een interview met de krant The Guardian verklaart hij zich nader. Hoe meer je beweegt, hoe meer je lichaam net zal proberen om dat gewichtsverlies te compenseren. Vroeger was het namelijk evolutionair gezien net beter voor je overlevingskansen om wat zwaarder te zijn.

Zelfregulatie & calorieën
"Het menselijk lichaam is goed in het reguleren van het eigen lichaamsgewicht," legt Glenn Gaesser uit. "We hebben allemaal een voorgeprogrammeerd gewicht, iets wat ons lichaam ook liever zo houdt." Wanneer je vervolgens gaat sporten, gaat je lichaam net z'n best doen om die kilootjes toch te houden waar ze zijn.

Maar dat is niet de enige reden. Mensen overschatten namelijk nogal snel hoeveel calorieën ze verbranden.Als je na dat ommetje door het park je rode hoofd mag geloven, lijkt het er immers op dat je minstens 600 calorieën verbrand hebt. In praktijk zijn dat er vaak maar een paar honderd. Daar komt dan nog eens bij dat we na het sporten vaak onbewust meer eten. Maak het rekensommetje zelf maar.

Stilvallen
En er is nog iets: plof jij na het lopen ook languit in de zetel? Niet doen. "Na het lopen vallen velen gewoon stil," legt de hoogleraar uit. "En dat terwijl je de rest van de dag ook best actief bezig blijft. Er zijn studies die aantonen dat mensen die drie tot vijf dagen per week zo'n dertig a veertig minuten lopen, na de training lang niet zoveel meer bewegen als op een sportloze dag." Gemiddeld zetten we namelijk zevenduizend stappen per dag, maar wie een strikt loopschema aanhoudt, zou er dagelijks maar vijfduizend doen.

Uiteraard is het niet slecht om te gaan lopen: je bent in beweging en je activeert alle grote spiergroepen. Maar wie wil afvallen, hoeft niet verbaasd te zijn dat het niet vanzelf gaat. De hoogleraar raadt aan om in dat geval lopen te combineren met een gezond dieet. Dat leidt namelijk tot een gezondere levensstijl, en die zal de kilo's pas écht aanpakken.

Lees meer