Getty Images/Cultura RF

Exclusief voor abonnees

Wat je wel (en niet) moet eten en drinken in de hitte

Wat moet je drinken bij warm weer? Water natuurlijk, liefst zo koud mogelijk. Of juist niet? En wat eet je het best? Enkele experts geven uitleg.

Koude frisdrank helpt tegen de dorst, maar let erop dat je genoeg drinkt

Een dorstig mens neemt bij voorkeur een koud biertje of een koel glas frisdrank, maar waarom eigenlijk? En is zo'n slok koude frisdrank wel de beste keus voor een warm lijf?

Het zijn de hersenen die scherp in de gaten houden of ons lichaam vocht nodig heeft en dan een dorstprikkel opwekken. De dorst verdwijnt zodra de metertjes in de hersenen registreren dat het vochttekort is aangevuld waarbij receptoren, een soort antennes in mond en keel, een belangrijke rol spelen. Kou heeft een scherpere uitwerking op de receptoren, alsof ze licht geïrriteerd raken. Hetzelfde geldt voor koolzuur. Daardoor lijkt de dorst sneller voorbij.

'Als je ijskoud water drinkt, loop je sneller kans op uitdroging omdat je sneller denkt dat je dorst is gelest'

Maar zo'n koud bubbeldrankje kan ook nadelig zijn. Proefpersonen uit een Amerikaans onderzoek dronken van koud water met koolzuur veel minder dan van water zonder prik op kamertemperatuur. Opmerkelijk genoeg dachten ze zelf dat ze meer vocht hadden genuttigd dan in werkelijkheid. Kortom: als je ijskoud water drinkt, loop je sneller kans op uitdroging omdat je sneller denkt dat je dorst is gelest.

Voor de vochtbalans mag koud water minder geschikt zijn, voor het regelen van de lichaamstemperatuur is het koelen van de binnenkant wél effectief. Dat kan beter met zaken als waterijs dan met koud water, ontdekten Australische wetenschappers. Zulke soort ijsjes slikken we immers niet meteen door, maar warmen we even voor in de mond en die fase, waarin het ijs van vast naar vloeibaar gaat, onttrekt nog eens extra warmte aan het lichaam. 

Ook diëtiste Lotte Lemoine geeft de voorkeur aan waterijsjes. “Ze zijn niet alleen minder calorierijk dan roomijs, maar voelen ook verfrissender aan. Je kan ook zelf proberen ijsjes te maken door bijvoorbeeld yoghurt te mixen met wat fruit en dan in te vriezen.”

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis

18 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Bernard Van Nieuwenhove

    een goeie lambiek of oude geuze.... santé! Beter dan water, frisser dan frisdrank en suikervrij, ook voor diabetespatiënten de ideale dorstlesser.

  • ann Van Damme

    Hier beveelt men dus ijskoud aan, maar waarom drinkt men dan in Marokko gloeiende muntthee?

Lees meer