kos

Week van het hart: Dit doet een cardiologe zélf voor een gezond hart

Cardiovasculaire ziekten blijven de voornaamste doodsoorzaak in ons land. Jaarlijks overlijden er maar liefst 31.000 Belgen aan hart- en vaataandoeningen, en dat terwijl ze eigenlijk eenvoudig te voorkomen zijn. Daarom gaat vandaag de Week van het Hart van start. Wij spraken met cardiologe Catherine De Maeyer. Want wat doet een cardiologe nu zélf om gezond te blijven?

"Eigenlijk is het heel eenvoudig," legt Dr. Catherine De Maeyer (39) uit. "Niemand hoeft zijn of haar leven helemaal om te gooien om gezond te zijn, met kleine aanpassingen aan je huidige levensstijl kom je al een heel eind." Geen excuses dus.

Koersen & Pascale Naessens

En dat je echt niet 7 dagen op 7 naar de fitness moet, of alleen nog maar op superfoods mag leven, daar is Dr. De Maeyer het perfecte voorbeeld van. Zelf gaat ze het liefst fietsen, vertelt ze. "Tijdens de week trap ik zo'n twee keer per week drie kwartier op de pedalen, en in het weekend trekken mijn man en ik erop uit voor een langere tocht van een uur of drie. Die fietstocht zetten we trouwens ook echt in de agenda. Dat klinkt misschien niet echt gezellig en spontaan, maar het betekent wel dat we no matter what op onze koersfiets kruipen. Weer of geen weer, die fietstochten zijn heilig," (lacht).

Maar ook voeding is essentieel, benadrukt Dr. De Maeyer. En 'druk druk druk' is daarbij allesbehalve een geldig excuus. "Gezond eten hoeft helemaal niet zoveel tijd te kosten," aldus De Maeyer. "In het weekend maak ik soep en halen we veel groenten en fruit in huis. Dat zijn dingen die je makkelijk op voorhand kan klaarmaken, zodat je 's ochtends geen tijd verspeelt. Daarnaast proberen we zoveel mogelijk te koken volgens Pascale Naessens, al betekent dat natuurlijk niet dat je niet af en toe een frietje mag eten."

We proberen zoveel mogelijk te koken volgens Pascale Naessens, maar dat betekent niet dat je niet af en toe een frietje mag eten natuurlijk.

Dr. Catherine De Maeyer

Alles in balans

Sport en voeding zijn dus cruciaal, al vermeldt ze daar meteen bij dat we ook niet moeten doorslaan. "Bouw geen slaaptekort op enkel en alleen omdat je per se elke dag in de fitness wil staan," lacht ze. "Met de fitnesshype op sociale media bestaat het gevaar dat iemand die 'maar' vier keer per week een halfuurtje gaat zwemmen al denkt dat ze een couch potato is, gewoon omdat ze niet iedere dag een halve marathon loopt," nuanceert ze. "Balans is ontzettend belangrijk. Je hoeft echt niet te trainen voor de 10 miles of vijf triatlons per jaar. Drie à vier keer per week een halfuurtje een duursport uitoefenen, waarbij je nog kan babbelen, zal je risico op hart- en vaatziekten al flink verminderen.

Hetzelfde geldt voor onze voeding. Alleen nog maar op worteltjes knabbelen en quinoa eten is geen goed idee. "Probeer vooral de hoeveelheid suiker, vetten en zout beperkt te houden. Als je gewoon stopt met overal zout op te strooien en eens andere kruiden gebruikt, kom je al een heel eind. Het is veel beter om een paar kleine veranderingen door te voeren, dan plots je hele leven om te gooien. Dat hou je overigens ook veel makkelijker vol," weet de cardiologe. En zeg nu zelf, een mooiere beloning dan af en toe eens genieten van een lui avondje in de zetel met een goed glas wijn is er toch niet?"

Met de fitnesshype bestaat het gevaar dat iemand die 'maar' vier keer per week een halfuurtje gaat zwemmen al denkt dat ze een couch potato is, omdat ze niet iedere dag een halve marathon loopt

Dr. Catherine De Maeyer

Zelf je risico op hart- en vaatziekten verminderen? Dit kan je doen:

* Beweeg voldoende: drie keer per week een halfuurtje actief zijn, heeft al een grote invloed op je gezondheid. Voor mensen die helemaal van nul beginnen maken een fikse avondwandeling na het eten of een fietstocht naar het werk al een heel verschil.

* Let op je voeding: kies zoveel mogelijk voor gezonde opties en beperk de hoeveelheid suikers, vetten en zout.

* Dokterscontrole: wie hart- en vaatziekten in de familie heeft, zoekt best eens een dokter op voor een goede check-up. Ook mannen vanaf 45 en vrouwen vanaf 50 jaar (en vrouwen in hun menopauze) laten best elk jaar hun bloeddruk en cholesterol controleren.

* Hou vol: het is nooit te laat om te beginnen. Denk nooit 'nu moet het toch niet meer'. De schade kan je dan wel niet terugdraaien, het heeft wel áltijd een gunstig effect, benadrukt Dr. De Maeyer.

Lees meer