Shutterstock

Zit je heel de dag neer? Zoveel moet je bewegen om dat goed te maken

Dat een sedentaire levensstijl ongezond is, hoeven we je vast niet meer te vertellen. Maar hoeveel moet je nu precies bewegen om dat zittende leventje goed te maken? Helaas, pindakaas, meer dan je denkt.

Een nieuwe studie, die gepubliceerd werd in het tijdschrift ‘Journal of the American Collega of Cardiology’, analyseerde hoeveel minuten je precies moet bewegen om je gezondheidsrisico’s zoveel mogelijk te beperken. De onderzoekers vroegen daarvoor aan 149.077 mannen en vrouwen een vragenlijst in te vullen over hun fysieke activiteit in de loop van de laatste 8 tot 9 jaar. Daaruit bleek dat de personen die 6 uur of meer per dag neerzaten en minder dan 150 minuten per week bewogen een hoger risico liepen om te sterven aan hart- en vaatziekten.

Gelukkig kwam er niet alleen slecht nieuws uit de bus. Onderzoekers ontdekten immers dat mensen die 150 tot 200 minuten per week sporten, hun risico op dodelijke hart- en vaatziekten kunnen verlagen. Bij echte sportievelingen die 300 minuten of meer per week aan lichaamsbeweging doen, wat overeenkomt met 45 minuten per dag, zijn de risico’s zelfs bijna helemaal verdwenen.

Kortom, wil je een hele dag neergevlijd stilzitten goedmaken? Dan zou je 45 minuten per dag moeten bewegen, al mag je de 300 minuten ook vrij invullen. Zo kan het voor sommigen beter zijn om 5 dagen per week een uurtje te bewegen. Lijkt het je toch erg moeilijk om je veeleisende job te combineren met sporten? Wij somden hier alvast enkele tips op die het net dat tikkeltje makkelijker maken.

2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Alexandra Maas

    Er is juist aangetoond dat dit de risico's helemaal niet wegneemt! Hiervoor moet je elk half uur ten minste 5 minuten bewegen /opstaan.

  • Louis Bouduin

    Oscar Wilde heeft het ooit eens mooi verwoord door te stellen dat zelfs als je dan niet zo lang leeft, het tenminste lijkt alsof het eeuwig duurt.

Lees meer