Getty Images/iStockphoto

Exclusief voor abonnees

Zo laat je darmklachten je vakantie niet verzieken

Net iets te pikant eten. Die ene cocktail teveel na de middag. Slecht gevallen zeevruchten. Op vakantie krijgen je darmen het soms hard te verduren. Met deze tips voorkom je problemen.

Eindelijk op vakantie? Dat betekent tijd om te genieten van al het moois en lekkers dat je vakantiebestemming te bieden heeft. Toch laat je beter niet te enthousiast grote plateaus met zeevruchten aanrukken en aan de uitnodigende eetkraampjes ben je best voorzichtig. Je zou niet de eerste zijn die door een plaatselijke lekkernij de rest van de vakantie op het toilet doorbrengt.

Oh nee, diarree

“Reizigersdiarree is een veelvoorkomende vakantiekwaal”, zegt professor Heiko De Schepper, gastro-enteroloog in het UZ Antwerpen. “Hevige diarree kan dan gepaard gaan met braken en koorts. De boosdoener is gewoonlijk een bacterie die zich via besmet voedsel of water in je darmen nestelt.” Net zoals de meeste infecties gaat een darminfectie na enkele dagen vanzelf voorbij. “Vooral waterige ontlasting is eerder onschuldig, al vergroot ze wel de kans op uitdroging. Ouderen, zuigelingen en mensen met een zwakke gezondheid lopen extra risico, maar ook hoge temperaturen werken uitdroging in de hand. Voldoende water drinken is dus erg belangrijk. Net als voldoende zout gebruiken, want je lichaam heeft zout nodig om vocht te kunnen opnemen. Zogenaamde ORS-zakjes zijn een handig hulpmiddel en vrij verkrijgbaar bij de apotheek. De mix van suiker en zout zorgt ervoor dat het water niet gewoon met de diarree verdwijnt, maar in je systeem terechtkomt.” Je kan natuurlijk ook je eigen zoutoplossing maken: voeg acht theelepels suiker en één theelepel zout toe aan een liter water en drink dit doorheen de dag.

Kamp je met hoge koorts of bloederige diarree? Dan doe je er goed aan een arts te raadplegen. “Bij waterige diarree kan loperamide, beter bekend onder de merknaam Imodium, helpen om het draaglijk te houden, maar bij ernstige maag-darmontstekingen is het middel uit den boze. Want met diarree probeert je lichaam om de schadelijke bacteriën zo snel mogelijk te verdrijven. Zet je daar een rem op, dan blijven de indringers in je darm zitten en kan het probleem verergeren. Bij een zware infectie schrijft een arts antibiotica voor om je er weer bovenop te helpen.”

Zo voorkom je reizigersdiarree:

• Was of schil rauwe groenten en fruit

• Bewaar verse voedingswaren in de koelkast

• Zorg voor een goede handhygiëne: was je handen na een toiletbezoek en voor het eten/koken en gebruik een ontsmettende handgel

• Vermijd rauwe eieren en melkproducten

• Eet geen rauwe vis, zeevruchten en rauw vlees

• Eet liever niet bij plaatselijke eetstandjes die er wat minder professioneel uitzien

Constipatie

Ook constipatie kan een behoorlijke domper op de vakantiepret zijn. “Constipatie heeft meestal niets te maken met een infectie, maar alles met een andere levensstijl”, zegt de gastro-enteroloog. “Op vakantie volg je een ander dagritme, je eet wat minder strikt, drinkt minder water … Vooral wie er sowieso wat gevoeliger voor is, kan op die eerste vakantiedagen dikwijls wat moeilijker naar het toilet gaan.” Al gaat het bij constipatie niet enkel om hoe vaak je naar het toilet gaat. “Iemand die drie keer per dag met heel veel moeite een klein beetje stoelgang maakt, kampt ook met constipatie. Verder zijn harde stoelgang en hard persen typische symptomen.” Gelukkig kan je constipatie vrij makkelijk verhelpen. “Een laxeermiddel op basis van macrogol kan soelaas bieden. Het maakt de ontlasting zachter zonder dat het door het lichaam opgenomen wordt. Het is veilig en kan zelfs langdurig gebruikt worden.” Blijven je constipatieklachten na de vakantie aanhouden? Dan raadpleeg je het best je huisarts. “Iedere aanhoudende verandering in je stoelgangpatroon is een reden voor verder onderzoek. Ook gewichtsverlies en bloed in de stoelgang mag je niet negeren.”

Zo voorkom je constipatie:

• Eet voldoende vezels

• Kies voor volkoren producten

• Drink 1,5 tot 2 l water per dag

• Beweeg voldoende

• Stel toiletdrang niet uit

Buikkrampen

Pijnlijke buikkrampen die uit het niets opduiken? “Hoogstwaarschijnlijk zijn deze te wijten aan pikante vakantiekost”, zegt de professor. “Elke aanpassing in je vertrouwde dieet kan je darmen in de war sturen. Buikpijn is gewoonlijk onschuldig. Een krampstillend middel zoals butylscopolamine, beter bekend onder de merknaam Buscopan, zorgt snel voor verlichting en kalmeert de pijnlijke darmcontracties. Maar spring er niet lichtzinnig mee om. Bij langdurig gebruik kan het voor neveneffecten zorgen.” Bij aanhoudende pijnklachten doe je er goed aan je verder te laten onderzoeken. “Zo’n tien procent van de bevolking kampt met het prikkelbare darmsyndroom. Buikpijn en een ontregelde stoelgang zijn typische symptomen. Ook lactose-intolerantie komt er vaak voor en zorgt voor krampen, diarree en winderigheid. Zo’n intolerantie kan je makkelijk opsporen. Verbeteren je klachten na enkele weken zonder zuivel? Dan weet je dat jouw lichaam lactose maar moeilijk kan verwerken.”

Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.

Lees meer