Getty Images

Broccolistam weggooien is zonde: 6 manieren om hem wél te gebruiken

Wereldwijd gaat een derde van al het voedsel verloren, dat betekent zo’n 1,3 miljard ton per jaar, waaronder ook veel groenten en fruit. Nergens voor nodig, als je weet hoe je het moet voorkomen. Veel delen van groenten en fruit zijn immers gewoon eetbaar, waaronder de stam van een broccoli, terwijl dat ding net vaak in de prullenbak verdwijnt. Hieronder vind je 6 tips om de stam toch te gebruiken. 

1. Broccoli-noodles. Of moeten we zeggen ‘broccolitini’? De stronk van de broccoli is net als courgette, biet of wortel enorm geschikt om gezondere noedels van te maken. 

2. Broccoli-rijst. Door de knapperige structuur van de stam vermaal je ‘m perfect tot groenterijst. Een heerlijke variatie op normale rijst wanneer je minder koolhydraten wilt eten.

3. Gebruik in de soep. Zoals we al zeiden: de stam van de broccoli is gewoon eetbaar. De volgende keer dat je soep maakt kun je de roosjes gewoon aan de stronken laten zitten en de stam in stukjes meekoken. Ze geven het geheel een romige smaak.

4. Maak er een dip van. Voeg citroensap, (sesam)olie, knoflook, zout en peper toe aan de gekookte broccolistronken en zet de keukenmachine op volle toeren. Resultaat? Een ontzettend gezonde groene dip zonder ook maar íets van voedsel te verspillen. 

5. Broccoli-koolsla. Wat dacht je van een broccolicoleslaw waarbij we de kool vervangen door broccolistronken? Of voeg hem als extraatje toe. 

6. Broccoli-pesto. Staat er pasta op het menu vanavond: maak pesto van broccoli. Benodigdheden? Broccolistronken, basilicum, Parmezaanse kaas, knoflook, citroensap en een scheutje olijfolie. 

1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Roger Geens

    Ik ontvel steeds de stam en kook of stoof deze stam samen met de rest van de broccoli .Ik stoof bijna alle dagen 6 tomaten ,3 rode paprika ,bijna 1 knol knoflook en 3 uien .Dit stoofsel vul ik aan met zulke broccoli of wortelen of een andere groente .Ik eet daarbij bijna alle dagen gebakken gekweekte zalm of kabeljauw .Om de zoveel dagen eet ik geen vis maar rundstoofvlees of varkens poten voor mijn gewrichten .De stam van ananas houdt zo Bromelaïne in ,goed tegen trombose .

Lees meer