3
THINKSTOCK

Ken je deze gezonde effecten van noten al?

Noten krijgen soms nog een negatieve stempel opgedrukt. Toch bevatten ze veel vezels, voedingsstoffen en gezonde vetten. Suiker en koolhydraten zijn daarentegen bijna niet aanwezig. Het beste van alles? Ze smaken gewoon lekker en zijn erg veelzijdig. Ontdek hier nog enkele interessante gezondheidsvoordelen.

Cashewnoten
Heb je je al ooit afgevraagd waarom cashewnoten altijd gepeld verkocht worden? De noten bevatten namelijk enkele stoffen die giftig zijn voor ons lichaam. Die stoffen worden echter volledig opgezogen in de schelp van het nootje. Gepelde cashewvruchten mag je dus gerust af en toe consumeren. Ze kunnen trouwens ook gegeten worden door diabetespatiënten omdat ze vrijwel geen suikers en ook geen schadelijke cholesterol bevatten. Ook blijkt dat cashewnootextract de spiercellen stimuleert om meer suikers op te nemen, precies hetgene wat nodig is om suikerziekte te bestrijden.

Bereiding
: Cashewnoten worden vaak gebruikt in de Indiase, Thaise en Chinese keuken. Je kan ze toevoegen aan een currysaus of gebruiken als garnering om wat meer 'crunch' in je gerecht te steken.

Pistachenoten
Deze nootsoort heeft heel wat gelijke eigenschappen als boerenkool. Niet zijn ze allebei groen, maar verhogen ze ook de antioxidanten in het bloed waardoor de kans op hart- en vaatziekten daalt. Ook het risico op longkanker zou afnemen.

Bereiding
: je kan ze eten als snack of gebruiken in boter of pasta. Wie een salade wat meer pit wil geven, kan ze fijnmalen en toevoegen.

Walnoten
Walnoten onderscheiden zich van al de rest omdat ze de enige soort zijn die omega 3-vetzuren bevat. Dat vertaalt zich in heel wat voordelen. Ze zijn niet alleen goed voor je hart maar verminderen ook het risico op prostaat- en borstkanker. Bij ouderen ondersteunen ze vooral de motorische vaardigheden.

Bereiding
: Gebruik walnoten als een glutenvrije uitvalsbasis voor alles wat een korstje kan gebruiken. Dat kan zowel vlees als een taart zijn.

3 De meeste noten kan je heerlijk verwerken in een salade
THINKSTOCK De meeste noten kan je heerlijk verwerken in een salade


Pinda's

Officieel behoren pinda's tot de groep van peulvruchten, maar toch zijn ze de moeite waard om hier vermeld te worden. Door dokters wordt algemeen aangeraden om pinda's te eten voor en tijdens de zwangerschap. Vrouwen die dat doen, hebben meer kans om kinderen te krijgen die minder snel allergisch zullen zijn aan noten.

Bereiding
: de meest voor de hand liggende manier om pinda's te gebruiken, is om ze te verwerken tot pindakaas.

Amandelnoten
Vooral je darmen zijn dol op amandelen, en dan voornamelijk op de vette soort. Ze bevorderen de groei van gezonde bacteriën in het darmkanaal. Ook kunnen ze perfect geïntegreerd worden in een dieet omdat ze al snel een verzadigd gevoel geven, zonder risico op gewichtstoename.

Bereiding
: wie echt tenvolle wil genieten van deze vruchten, kan zelf amandelmelk maken. Je vindt genoeg recepten online.

Macadamienoten
Hoewel het waar is dat deze nootsoort heel wat calorieën bevat, blijken ze toch grote voordelen voor je hart te hebben. Consumptie zorgt ervoor dat er minder cholesterol vast hecht aan de wanden van de bloedvaten waardoor de kans op aderverkalking verkleint. Bewaar wel controle over de grootte van je porties.

Bereiding
: Je kunt deze nootsoort uitstekend door een luchtige groene salade mengen. Het is extra lekker als je de noten even roostert. Je kan ze ook verwerken in koekjes en cakes.

Paranoten
De naam van deze nootsoort doet misschien niet meteen een belletje rinkelen, toch zitten ze vaak in een mix die je in de winkel koopt. Ze bevatten veel selenium, een mineraal dat effectief is gebleken in de strijd tegen prostaatkanker. Consumeer maximaal zes noten per dag om geen risico op seleenvergiftiging te lopen.

Bereiding
: Mix deze noten in een pesto

Porties
Noten zijn dus ideaal om af en toe te eten, maar hou wel in je achterhoofd dat ze toch wat vetten bevatten. Overdrijf dus niet, ook al worden de meeste vetsoorten als 'gezond' bestempeld. Een consumptie per dag is perfect om je gewicht te behouden, je gezondheid te optimaliseren en je een voldaan gevoel te geven. Vermijd wel de noten die verkleed zijn als snoep zoals geglaceerde borrelnootjes.

3 Paranoten
THINKSTOCK Paranoten

Lees meer