thinkstock

Zelfs gezonde voeding kent zijn grenzen: zo bepaal je de perfecte portie

Een avocado of een bakje Griekse yoghurt mag nog zo gezond zijn, dat wil niet zeggen dat je ze zomaar onbeperkt mag binnenspelen. Gezonde voedingsmiddelen kunnen behoorlijk wat (goede) calorieën bevatten, daarom beperk je maar beter de porties. Met deze handige richtlijnen krijg je net genoeg van je favoriete superfood binnen.

Volkoren pasta
Volkoren varianten van pasta zijn hoedanook een betere keuze, met dank aan de complexe koolhydraten die meer vezels, eiwitten en vitaminen aanvoeren. Maar een te vol bord met volkoren pasta bevat behoorlijk wat calorieën: 100 gram is goed zo'n 352 kcal. Een portie van 75 à 90 gram kan al volstaan voor een goed en gezond gevulde maag.

Avocado
Heerlijk, een avocado die barst van de gezonde vetten. Maar net daarom is de vrucht ook erg calorierijk. Een halve avocado bevat al 114 calorieën, dus als je blokjes in je salade vermengt, is een halfje al voldoende. Eet je toch een hele avocado, zorg dan dat de rest van je maaltijd niet te calorierijk is.

Griekse yoghurt
Het hoge eiwitgehalte in Griekse yoghurt is erg gezond en verzadigend, terwijl de romige textuur ook nog eens heel lekker is. Toch bevat deze variant meer calorieën dan een bakje magere natuuryoghurt, dus hou het beter op één portie van 125 gram, die al snel ongeveer evenveel calorieën aanlevert.

Rode wijn
Van een glaasje rode wijn per dag wordt gezegd dat het goed kan zijn tegen hart- en vaatziekten, maar dat wil niet zeggen dat je elke dag een halve fles mag leegdrinken. Hou het bij dat ene glaasje, dat gemiddeld zo'n 80 kcal bevat, afhankelijk van het type wijn. Witte wijn bevat iets meer calorieën dan rode.

Noten
Noten zijn bijzonder voedzaam en geven je lichaam een bom eiwitten, onverzadigde vetten en een heleboel vitaminen en mineralen mee. Ze barsten van de voedzame ingrediënten, maar zijn net daardoor ook calorierijk. In 100 gram noten zitten gemiddeld maar liefst 600 calorieën. Beperk je portie dus tot maximum 30 gram noten per dag.

Smoothies
Heerlijk om je dag mee te beginnen, maar als je drie stukken fruit door je smoothie mixt zit je al snel aan een hoge dosis suiker. Het zijn dan wel natuurlijke suikers uit fruit, toch drink je beter niet meer dan één smoothie per dag.

Lees meer