3 Veldslag 143 begon dit weekend na een Instagramfoto van Caroline Vereenooghe, de partner van Karl Vannieuwkerke. "Houdt ze haar kind wel goed vast? Zijn haar borsten niet wat klein?"
Instagram Veldslag 143 begon dit weekend na een Instagramfoto van Caroline Vereenooghe, de partner van Karl Vannieuwkerke. "Houdt ze haar kind wel goed vast? Zijn haar borsten niet wat klein?"

Exclusief voor abonnees

Eén beeld doet online borstvoedingsoorlog weer opflakkeren: "Hoe zijn vrouwen mekaar zo beginnen af te katten?”

Hoe is het zo ver kunnen komen met borstvoeding? Au fond is het een zeer persoonlijke kwestie, maar het is een publiek debat geworden, goed voor oorlogjes op Instagram. Hoe anders dan een eeuw geleden, toen men het klusje rustig uitbesteedde aan een vreemde vrouw, een min. Of in de jaren 60, toen men flesvoeding de max vond, het toppunt van vooruitgang. Hoe zijn vrouwen mekaar dan zo beginnen af te katten?

De borstvoedingsoorlog, veldslag 143, speelde zich dit weekend af op Instagram. Caroline Vereenooghe, partner van sportjournalist Karl Vannieuwkerke, postte een schone foto waarop ze zoontje Jack de borst gaf. Niet meer, niet minder. Maar zoals elke foto van een kinderhoofdje op een bloot bovenlichaam, lokte hij een pinnige reactie uit. Houdt ze haar kind wel goed vast? Zijn haar borsten niet wat klein? En hup, spel op de wagen. 

Ergens is dat curieus, die voortdurende heftigheid op sociale media. Babyvoeding is tenslotte geen thema dat van algeheel maatschappelijk belang is, zoals het klimaat. Ten eerste: één helft van onze bevolking, de mannen, ligt er niet hard wakker van en vindt vooral dat mama's hun hart moeten volgen. Ten tweede: of een kind de borst krijgt, is een persoonlijke beslissing, waar andere mensen geen voor- of nadeel van ondervinden. Maar of het nu een foto van Astrid Coppens is, of van 'mom blogster' Eva Tuytelaers: altijd is er dat spanningsveld in de reacties.

De Vooruitgang

"Dat het thema zo gevoelig ligt, is vrij nieuw", weet evolutiebioloog Mark Nelissen van de UAntwerpen. "Een dikke eeuw geleden werd er rond borstvoeding weinig positieve tamtam gemaakt. Men vond het zelfs een hoop gedoe. Zij die geen geld hadden, gaven de borst, want er bestond niks anders. Maar zij die wél geld hadden, de adel en de bourgeoisie, besteedden hun kind uit aan een voedster, een min. Ook toen in de jaren 60 flesvoeding kwam, waren het de rijke en progressieve vrouwen die eerst op de kar sprongen. Flesvoeding, dat was proper en gemakkelijker, dat was De Vooruitgang. Rond borstvoeding was er bovendien veel bijgeloof. Men dacht dat samen met de melk een aantal karaktertrekken van de moeder in het kind overvloeiden, 'met de moedermelk meegegeven'. In flesvoeding zag men dus het voordeel dat het kind zich zou ontwikkelen zonder de zwaktes of ziektes van de moeder..."

Hoe is het zo kunnen veranderen? Er zijn meerdere redenen, weet Nelissen. "Eén: onze kennis over gezondheid is enorm toegenomen, en vandaag weten we dat borstvoeding een aantal voordelen heeft. Twee: elke westerse vrouw heeft nu de keuze tussen borst- en flesvoeding, en keuzes brengen áltijd discussies met zich mee. Zeker als we, zoals vandaag via sociale media, mekaar voortdurend in het oog zitten te houden. Drie: we zitten in een tijdsbestek, enigszins in tegenstelling tot de jaren 60, dat alles wat uit een fabriek komt, een beetje argwanend wordt bekeken. Men wil leven 'volgens de natuur' en 'hoe de dieren het doen', hoewel men dat nooit consequent kan volhouden. Vier: borstvoeding is ook een culturele hype geworden. In onze maatschappij is een mooi gezin een statussymbool, en je oogst meer bewondering met te zeggen 'ik heb kinderen en ik doe daar alles voor' dan met te zeggen: 'ik vind kinderen maar niets' of 'ik wil ook aan mezelf denken.'"

3 Elke foto van een kinderhoofdje op een bloot bovenlichaam lokt pinnige reacties uit. Of het nu 'mom blogster' Eva Tuytelaers of Astrid Coppens is.
Instagram Elke foto van een kinderhoofdje op een bloot bovenlichaam lokt pinnige reacties uit. Of het nu 'mom blogster' Eva Tuytelaers of Astrid Coppens is.

Moët & Chandon

Dat borstvoeding op Instagram weleens wil uitgroeien tot een prestigezaak tussen twee kampen ("Borstnazi!", "Kunstvoeding!"), ziet ook gynaecoloog Hendrik Cammu. "Ben ik voorstander van de borst? Ja. Zéker. Maar om pragmatische redenen: het is licht verteerbaar, het is goedkoper dan flesvoeding, en het is gemakkelijker dan flessen staan steriliseren. Ik stel echter vast dat er ook een heleboel emoties rond borstvoeding zijn gekomen, eigenlijk te veel om goed te zijn. 'Wie voor zijn kind het beste wil, die...' Dat is overroepen. Je krijgt geen kinderen die beter presteren op school of meisjes die nooit dik worden als je de borst geeft. En het huidcontact kan ook plaatsvinden via knuffels of een draagzak. Het gaat in al die gezondheidsclaims om moeilijk te bewijzen, soms decimale verschillen. Toch zie ik soms vrouwen de borst geven zoals mannen in de fitness met gewichten sleuren: 'Kijk mij! Hoe ik dat hier volhoud! Al 17 maanden en nog ga ik door, de mijne krijgt alleen de Moët & Chandon (champagnemerk, red.) onder de babyvoeding... Zoals ook de marathon van Brussel niet meer goed genoeg is, het moet die van New York zijn. Blij voor die dames, maar wat wil men met die glamourfoto's bereiken? Dat ándere vrouwen zich ook van de voordelen van borstvoeding bewust worden? Tja, je kan geen boek meer openslaan of geen ziekenhuis meer bezoeken, of je wordt daarover goed ingelicht. Vrouwen zijn echt niet onwetend meer over het nut."

Andere strijd

"Neen, als die dames op Instagram maatschappelijk iets willen veranderen, zou ik hen een ander doel aanraden: meer aandacht voor borstvoeding op het wérk", gaat Cammu verder. "Zoals ze dat zo mooi in Nederland zeggen: 'mogen zogen in de tijd van de baas'. Want dáár kan nog veel verbeteren: vrouwen moeten meer tijd en comfort krijgen op de werkvloer om te kolven en zodoende langer de borst kunnen geven. Dat is een strijd waar andere, zogende moeders echt mee geholpen zouden zijn, en die strijd lijkt me nuttiger dan 'ik wil anderen inspireren'. Al die mooie foto's, dat zijn individuele faits divers: 'Zie eens!' Het zou beter zijn die energie te bundelen om druk te zetten op de overheid, voor betere omstandigheden. Nu is het wereldwijd een soort Olympische Spelen onder moeders aan het worden: wie het langst, wie het meest, wie het mooist... Ge wordt daar onnozel van.”

3 Astrid Coppens.
Instagram Astrid Coppens.

38 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Freddy Van Hulst

    sociale media zijn een echte pest; weg ermee

  • Benny Deridder

    Misschien moet de (sociale) media is wat minder aandacht besteden aan al die selfie-goeroes. Integriteit is een zeldzaamheid geworden. Nooit was de mensheid zoveel bezig met uiterlijk en zijn eigen.

Lees meer