Unsplash Adrian Sava

Op deze drie eenvoudige dingen letten maakt je leven zovéél beter

Langer leven, meer genieten, gelukkiger worden. Wie wil dat nu niet? Bovendien is het veel eenvoudiger dan we allemaal denken. Deze drie dingen zijn belachelijk eenvoudig, maar hebben grootse resultaten.

Een kleine aanpassing aan je standaarden, een simpele wijziging van je levensstijl of een subtiele verandering van visie. Misschien streven we allemaal wel de verkeerde dingen na, zijn we na verloop van tijd de verkeerde zaken belangrijk gaan vinden en onderschatten we dat wat het leven echt de moeite waard maakt. Gelukkig kregen we tijdens de internationale TED conference enkele belangrijke reminders!

1. Van sociaal contact leef je langer

Zitten is het nieuwe roken. Te veel suiker is slecht voor je. Alcohol vergiftigt je lichaam. Maar hoe zit het met je sociale relaties? Psychologe Susan Pinker ontdekte dat onze contacten met anderen een enorme invloed uitoefenen op ons algemene welzijn, ook onze fysieke gezondheid. Mensen die veel belang hechten aan relaties met anderen en vaak met vrienden afspreken, halen daar niet alleen veel steun uit, maar zijn fysiek en emotioneel gezien ook gezonder én ze leven langer. Daarom zouden vrouwen, die vaak meer belang hechten aan tijd voor hun vrienden en vriendinnen dan mannen, gemiddeld zo'n 6 jaar langer leven, aldus Pinker.

Snel een sms'je of een e-mail sturen om toch maar die extra jaren op je teller te krijgen? Dat is lang niet voldoende, weet de psychologe. Je haalt de echte gezondheidsvoordelen enkel uit persoonlijk contact. "Face-to-face contact zorgt ervoor dat er een heleboel overdrachtsstoffen (neurotransmitters) vrijkomen die je net zoals bijvoorbeeld een vaccin zullen beschermen." Dat hoeft trouwens geen rendez-vous van ettelijke uren te zijn. Gewoon kort oogcontact, iemand de hand schudden of een high five geven is al voldoende om je cortisoneniveau te doen opflakkeren en dopamine vrij te geven, waardoor je minder gespannen bent en je je instant beter voelt, weet Pinker.

"Persoonlijk contact heeft ongelooflijke gezondheidsvoordelen, maar een kwart van de bevolking stelt dat ze niemand hebben om mee te praten," aldus Pinker. "Daar moeten we iets aan doen. We moeten persoonlijke interacties inbouwen in onze steden, aanmoedigen op de werkvloer en inplannen in onze agenda. Het helpt ons immuunsysteem, zorgt voor positieve hormonen en laat ons langer leven. Het is in feite een kwestie van leven of dood."

Persoonlijk contact heeft ongelooflijke gezondheidsvoordelen, maar een kwart van de bevolking stelt dat ze niemand hebben om mee te praten.

2. Leer je smartphone uitzetten

Adam Alter professor in marketing en psychologie, had het dan weer over die ene befaamde verslaving die we allemaal hebben: onze smartphone. Hij vertelde over een Duits bedrijf waar de werknemers die op vakantie zijn, een out of office-bericht hebben waarin gezet wordt dat de e-mail automatisch verwijderd wordt. De afzender kan iemand anders contacteren, of de persoon een nieuwe e-mail sturen wanneer hij of zij terug is van vakantie. Want, aldus Alter, de impact die die kleine schermen op ons leven hebben, is veel te groot.

Al die online apps maken ons een stuk ongelukkiger. De meeste zaken waar we wel blij van worden, hebben een duidelijk einde. Maar op je telefoon scrollen, kan je in principe eindeloos blijven doen. En dus weten we niet wanneer we moeten stoppen. In 2007, zo vertelt Alter, was technologie amper aanwezig in onze levens. In 2017 neemt bijna al onze tijd in. Wat daarbij kan helpen, zijn duidelijke regels. Bijvoorbeeld: geen telefoon aan tafel, of je smartphone in vliegtuigstand zetten wanneer je eens een avondje weggaat (zo kan je wel aan de camera, maar niet op het internet). "Het leven wordt rijker, je hebt meer boeiende conversaties, en je hebt weer oog voor de mensen die tegenover je zitten," aldus Alter.

Stel duidelijke regels op. Bijvoorbeeld: geen telefoon aan tafel, of je smartphone in vliegtuigstand zetten wanneer je eens een avondje weggaat.

Ga voor betekenis in plaats van geluk

Van die zoektocht naar geluk word je allesbehalve gelukkig. Meer nog, zo realiseerde Emily Esfahani Smith, auteur van 'The Power of Meaning', zich. Door ons eigen geluk continu te meten, zorgen we er net voor dat we ons vermoeid, overspannen en depressief voelen. Geluk is een erg onvoorspelbare emotie, vaak gebaseerd op een bepaald moment of ervaring. Waar we dan zo droevig van worden, is niet het gebrek aan geluk, maar gebrek aan betekenis, zo vertelt Smith.

Vijf jaar lang interviewde ze honderden mensen. Uit die gesprekken leidde ze af dat betekenis in vier verschillende vormen voorkomt: samenhorigheid, doel, transcendentie en vertelkunst. De eerste, samenhorigheid, is precies wat je denkt dat het is: mensen in je leven die jou oprecht graag zien en om je geven. Het tweede is het hebben van een doel in het leven. Meestal is dat door je werk, omdat je het gevoel hebt dat je iets belangrijks bijdraagt aan de maatschappij. "Maar dat betekent ook dat werkloosheid, burn-outs en bore-outs geen economische problemen zijn, maar existentiële. Als je niets waardevols te doen hebt, dan ga je daaraan ten onder." Transcendentie draait om het vinden van iets waardoor je deel wordt van iets groter dan jijzelf. Dat kan kunst zijn, of geloof, maar ook wandelen in de natuur of yoga. Vertelkunst stoelt dan weer op jouw persoonlijke verhaal. "Wat is het verhaal dat jij vertelt over jezelf? Iedereen is de auteur van zijn of haar eigen verhaal," aldus Smith. "We kunnen zelf kiezen of het verhaal een andere kant op gaat en hoé we het vertellen. Je leven is meer dan alleen een opeenvolging van gebeurtenissen."

Waar we zo droevig van worden, is niet het gebrek aan geluk, maar gebrek aan betekenis.

Lees meer