Unsplash

Exclusief voor abonnees

SOS Goedele: "Beter orgasme? Train je vagina"

Elke week geeft seksuologe Goedele Liekens in NINA een antwoord op jullie vragen. Zelf een vraag voor Goedele? Stuur ze naar info@nina.be.

Ik ben net 15 kilo afgevallen door een streng dieet te volgen. Wens me gerust proficiat. Qua gewicht ben ik helemaal happy, maar mijn lijf is nog verre van ideaal. Slappe huid, te weinig spieren ... je kent het. Ook seksueel is er naar mijn gevoel veel veranderd. Het orgasme is minder heftig en eigenlijk voel ik hem niet meer zo stevig. Kan dat? En vooral, wat valt er aan te doen? Hilde (45)

Ja hoor, dat kan: door het dieet is er vetweefsel verdwenen dat (nog) niet vervangen is door spieren. Niet alleen op je buik of aan je armen, maar ook in je vagina. Daardoor heb je minder ‘grip’ om zijn penis en trekken je spieren ook minder heftig samen als je klaarkomt.

Vergeet niet dat het orgasme gepaard gaat met het ritmisch samentrekken van je bekkenbodemspieren (BB). Als die verslapt zijn, heeft dat een invloed op je seksleven. Werk aan de winkel dus! Naar de fitness, de vaginale fitness! Want als je betere, intensere en regelmatiger orgasmes wil, helpt het om je spieren te trainen. Ken je de BB-oefeningen al? Kennen misschien wel, maar doe je ze ook? Ook voor iedereen die een zittende job heeft: train je BB-spieren. Idem na een zwangerschap. En zelfs gewoon zodra je de 25 gepasseerd bent. Als je een beetje urine verliest bij het niezen of lachen, dan weet je: vaginale powertraining vereist!

De bekkenbodemspier is een heel grote spiergroep die als een mandje de onderkant van je bekken samenhoudt: hij loopt van je anus tot aan je schaamheuvel, zowel in de lengte als in de breedte. Daarnaast zorgt hij ervoor dat je controle houdt over het plassen en kan hij de vagina laten op- en ontspannen. In principe kan je elk deeltje ervan voelen. Ga daar eerst mee aan de slag. Onderzoek of je de verschillende spieren apart kan samentrekken: die aan de vagina-ingang, die binnen in de vagina, de spieren van de anus, en de kringspier van de urinebuis (alsof je je plas ophoudt – maar doe dat niet echt, het verhoogt de kans op blaasinfecties!!). Zodra je dit onder de knie hebt, start je de oefeningen.

Sta recht met licht gebogen knieën. Adem in. Bij het uitademen span je alle spieren tussen je stuitje en schaamheuvel op. Oefen tot je ze een minuut lang kan aanspannen. Daarna oefen je in aanspannen-lossen, zoals knipperen. De volgende stap is hetzelfde oefenen op je rug op bed, met opgetrokken knieën en je voeten plat op bed.

Lang aanspannen, en knipperen. Oefen daarna ook in hurkzit. Ik kan je niet genoeg op het hart drukken om de BB-spieren te blijven trainen. Thuis, in de rij aan de kassa, aan je bureau. Meermaals per week zo lang mogelijk aanspannen en afwisselen met de snelle ritmische kneepjes. Dat kan overal. Ikzelf heb een herinneringsstickertje op mijn stuurwiel dat me tijdens filerijden aan het ‘fitnessen’ zet. Voor wie het serieus opneemt: er zijn ook toestelletjes op de markt die je ‘knijpkracht’ meten, zodat je je progressie kan meten en je feedback krijgt over wat je inspanningen al opleverden.

Nee, je hoeft niet zo straf te worden als de Thaise meisjes die pingpongballetjes vanuit hun vagina in het publiek schieten. Doe het voor je eigen orgasme: dat komt makkelijker én intenser.

En omdat wij ook van mannen houden: hoe sterker je spieren, hoe meer druk je op zijn penis kan zetten, of hoe beter je zijn penis kan ‘pompen’ naar een intenser orgasme. Is de vagina een heerlijk speeltje of wat?

Thuis, in de rij aan de kassa, aan je bureau, in de file ... blijf je spieren trainen

Goedele Liekens

Oefeningen voor betere seks.

De basisoefeningen blijven gelijk, namelijk het opspannen en ontspannen in verschillende ­ritmes. De ene keer doe je dat traag en houd je lang aan, de andere keer doe je het snel en krachtig. De eerste twee maanden ga je om de twee dagen aan de slag. Je doet alle oefeningen in verschillende houdingen: zittend op een stoel, liggend op je rug met één knie opgetrokken, terwijl je op je zij ligt, met een kussen onder één knie en in spreidzit, met je benen plat op de grond, je knieën lichtjes gebogen.

• Span en ontspan je spieren twintig keer traag en twintig keer snel.

• Span je spieren twintig keer op en houd eerst drie seconden vol. Train tot je dit tien seconden kan volhouden.

• Pomp drie minuten alsof je een trage hartslag nadoet en drie minuten alsof je een snelle hartslag nadoet.

• Laat je vaginale spieren vijf keer trillen, dat wil zeggen: doe de oefening heel snel, zonder tussenpozen. 

6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Pascal De Groote

    Hangt af van de leeftijd ze willen testen. Stel je voor ooit moet er een kind door. Dus test maar goed 1 hand 2 handen is nogaltijd minder dan een kind. Zo werkt het.

  • Pieter Hermans

    Welke vagina ? De zomer of lentevagina ?

Lees meer