2
rv

Daar gaan we weer: Zara kopieert nu ook Belgische ontwerpster

De Spaanse modeketen kan het maar niet laten om andere ontwerpers te kopiëren, want nu wordt Zara ook door de Belgische designer Toos Franken beschuldigd van plagiaat. Het Spaanse modemerk voegde recent een trui toe aan zijn huidige collectie die sprekend lijkt op een trui die Toos Franken eerder uitbracht in haar Micro Manifesto collectie.

Dat grote modeketens zich inspireren op wat grote ontwerpers op de catwalk doen, is al langer zo. Maar in een modesysteem waarin sneller en meer de norm is, was het een kwestie van tijd voor er weer eens een ontwerp van een 'klein' onafhankelijk label letterlijk gestolen zou worden. Deze keer heeft Zara zich schuldig gemaakt aan het namaken van een van de designs van Belgische mode-ontwerpster Toos Franken.

Eerder werd de modeketen ook al beschuldigd van plagiaat door de Amerikaanse ontwerpster Tuesday Bassen, sportmerk Adidas en zelfs Kanye West. Modehuis Céline, wiens collecties erg vaak gekopieerd worden door de keten, toonde zelfs al resortcollecties enkel aan journalisten en inkopers, die ook nog eens verboden werden om foto's te maken, om het kopieergedrag te voorkomen.

Waarom Zara keer op keer designs letterlijk blijft kopiëren is eigenlijk maar de vraag. Amancio Ortega, de 80-jarige Spaanse oprichter van Zara, werd vorig jaar immers nog uitgeroepen als de rijkste man ter wereld. Dan zou je toch tenminste verwachten dat er geld genoeg is om een team aan te nemen dat creatief genoeg is om zelf eigen ontwerpen te creëren? Wordt ongetwijfeld - en helaas - nog vervolgd.

2 Ontwerpster Toon Franken.
rv Ontwerpster Toon Franken.

1 reactie

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
  • Luc De

    Zolang organisaties zoals UNIZO het belangrijker vinden om met de multinationals te samenwerken ipv met de vakbonden zullen de kleine bedrijven blijvend worden opgelicht. Kijk naar dit geval, de horeca tegen grote brouwerijen, de garagehouders tegen de autofabrikanten enz.. Zolang de KMO's en de vakbonden elkaar de duivel aandoen zijn de multinationals de lachende derde. Als ze dan nog wat politci aan hun kant krijgen zijn ze heer en meester.