2 Een campagnebeeld van H&M.
H&M Een campagnebeeld van H&M.

H&M maakt als eerste grote speler bekend waar hun kleren exact gemaakt worden

Voordat kledingstukken in het winkelrek belanden, hebben ze vaak een hele wereldreis achter de rug waar door bijna alle grote modeketens bijzonder geheimzinnig over wordt gedaan. De Zweedse speler H&M breekt daar nu mee en belooft zo transparant als zij mogelijk achten te communiceren over waar hun kleding gemaakt wordt.

Op het ‘Made in’-label in kleding na, krijg je als consument doorgaans weinig informatie over waar kledingstukken net gemaakt worden. Bovendien zijn die labels ook niet bepaald betrouwbaar, aangezien je al pakweg ‘Made in Belgium’ mag zeggen als er slecht één knoop in ons land is aangenaaid. Modemerken zijn veelal bijzonder vaag over het exacte productieproces van kleding, maar nu de roep om meer transparantie steeds luider wordt, keert het tij stilaan. Merken als Nike, G-Star, Arket en Adidas maken er serieus werk van om te laten zien waar hun kleding wordt gemaakt met H&M voorop.

Wie eind vorige week de webshop van H&M nog bezocht heeft, is het misschien wel opgevallen. Bij elk kledingstuk staat voortaan een ‘product duurzaamheid’-knop waarbij je meer informatie krijgt over de herkomst, materialen en duurzaamheid van het item in kwestie. Zo kun je bijvoorbeeld exact zien met welke fabrieken er samengewerkt wordt, er staat zelfs een adres en een aantal werknemers bij. Ook over de stoffen krijg je meer uitleg.

Lees verder onder de foto.

2
screenshot hm.com

“Met dit initiatief willen we bewijzen dat transparant en open zijn wel degelijk mogelijk is. Hopelijk kunnen we consumenten zo stimuleren om duurzamere keuzes te maken en andere modemerken aanzetten om hetzelfde te doen. We beseffen dat transparant zijn ook gepaard gaat met verantwoordelijkheid,” aldus Isak Roth, hoofd duurzaamheid bij H&M.

Vorige week werd nog de Fashion Transparancy Index gelanceerd, een rapport waarin staat hoe transparant merken écht zijn van de non-profitorganisatie Fashion Revolution. H&M, maar bijvoorbeeld ook Reebok, Patagonia, Esprit en C&A haalden daarin een goede score op vlak van transparantie.

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer