De Britse actrice Helen Mirren op de catwalk voor L'Oréal.
AFP De Britse actrice Helen Mirren op de catwalk voor L'Oréal.

L’Oréal gebruikt niet langer woorden als ‘wit’ en ‘licht’

Cosmeticaconcern L’Oréal maakt komaf met termen als ‘zuiver’, ‘wit’ en ‘licht’ om witmakende huidcrèmes aan de man te brengen. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt als reactie op het wereldwijde racismedebat. 

Witmakende huidcrèmes kwamen onder vuur te liggen nu wereldwijd het debat over racisme woedt. De verzorgingsproducten spelen in op een schoonheidsideaal uit onder meer Azië en het Midden-Oosten, dat een lichte huid verkiest boven een donkere. De reclames voor de crèmes en de namen van de producten versterken dat beeld.

De Franse cosmeticagigant kondigde de maatregel aan nadat het bedrijf heel wat kritiek kreeg op sociale media. Het grote publiek kon de controversiële witmakende producten niet smaken. 

Black Lives Matter

Branchegenoot Unilever ging de Fransen al voor, terwijl het Amerikaanse Johnson & Johnson de productie van dergelijke crèmes helemaal staakt. Ook beautygigant Estée Lauder kondigde al aan dat ze beter hun best zullen doen om racisme en ongelijkheid tegen te gaan. Het Amerikaans bedrijf wil zijn diversiteitsprogramma uitbreiden en zal de komende drie jaar zo’n 10 miljoen euro aan Black Lives Matter-doelen schenken. 

Lees meer