5 Salma werd gered uit het puin van de ingestorte Rana Plaza-textielfabriek. Meer dan 1.100 anderen hadden dat geluk niet.
REUTERS Salma werd gered uit het puin van de ingestorte Rana Plaza-textielfabriek. Meer dan 1.100 anderen hadden dat geluk niet.

Maak een belangrijk statement: draag uw kleren morgen binnenstebuiten

Morgen is het exact een jaar geleden dat 1.113 mensen om het leven kwamen na de instorting van de Rana Plaza-textielfabriek in Dhaka, Bangladesh. Het was de dodelijkste ramp ooit in een textielfabriek, maar sociale problemen blijven dagelijkse kost in de mode-industrie. Daarom wordt morgen omgedoopt tot Fashion Revolution Day, een dag waarop de mensen die onze kleding maken in schijnwerpers staan. "Want genoeg is genoeg", vinden de initiatiefnemers.

De kledij die u draagt wordt zelden gemaakt in onze omstreken, maar vaak in sweatshops in ontwikkelingslanden waar de arbeidswetgeving lang niet zo ontwikkeld is als hier.

Het incident in de fabriek in hoofdstad Dhaka maakte voor het eerst pijnlijk duidelijk in wat  voor omstandigheden de mensen moeten leven die dagelijks onze kleding vervaardigen. Het was niet alleen een eye-opener voor consumenten, ook grote kledingketens moesten voor het eerst toegeven dat het zo niet verder kon. Ondertussen hebben al zo'n 150 bedrijven in de modebrache, waaronder belangrijke spelers als H&M en Inditix, een juridisch bindend akkoord rond brand- en gebouwveiligheid ondertekend.

Toch heeft de mode-industrie nog een lange weg te gaan. Volgens Clean Clothes kwam amper de helft van alle bedrijven die aan de ingestorte textielfabriek werden gelinkt zijn afspraak na. Het Donor Trust Fund, het fonds dat de families van de 1.138 slachtoffers en meer dan 2.000 overlevenden wil compenseren, heeft nog maar een derde van zijn doel van 40 miljoen dollar bereikt.

"We vragen mensen om hun kledij binnenstebuiten te dragen omdat we de manier waarop mensen naar kledij kijken willen veranderen."

Fashion Revolution Day
5
BELGA
5
AP

Binnenstebuiten
Wie toont dat hij om de overleden textielwerkers geeft, draagt morgen (een deel van) zijn kledij binnenstebuiten. Zo wordt het 'made in'-label duidelijk zichtbaar en gaan we op een andere manier kijken naar de broeken, jurken en t-shirts die we elke dag zonder veel erg aantrekken.  

Met de campagne 'Who Made Your Clothes?' wil Fashion Revolution Day ons morgen doen stilstaan bij de mensen die onze kledij maken. "Een van de opmerkelijkste feiten na de ramp van Rana Plaza was dat een week later de meeste merken niet eens wisten of hun kledij nu in het gebouw werd gemaakt", klinkt het bij de initiatiefnemers. "We vragen mensen om hun kledij binnenstebuiten te dragen omdat we de manier waarop mensen naar kledij kijken willen veranderen. Wees nieuwsgierig."

België doet mee
In ons land worden morgen de omgekomen textielarbeiders herdacht door de campagne 'Schone Kleren'. Morgen wordt om 11 uur verzameld op de Antwerpse Meir voor een stille optocht. Er komt ook een herdenkingsmonument van 1.138 kaarsjes. Op die manier wil de organisatie oproepen aan Belgische kledingwinkels om meer 'schone kleren' in hun winkelrekken te hangen.

Hoe dan ook heeft de mode-industrie nog een lange weg te gaan. Maar door als waakzame consument zelf de vraag "Wie maakte mijn kleren?" te stellen en te letten op welke kledij u koopt, kan u zelf wel degelijk het verschil maken. Doe er iets aan, vinden de initiatiefnemers van Fashion Revolution Day.

5 Een vrouw wordt uit het puin van de ingestorte textielfabriek gehaald.
AP Een vrouw wordt uit het puin van de ingestorte textielfabriek gehaald.
5 Een moeder rouwt bij het graf van haar overleden dochter.
AFP Een moeder rouwt bij het graf van haar overleden dochter.

Lees meer