2 Het creatieve uitvoerende team van WECANDANCE.
Leyla Hesna Het creatieve uitvoerende team van WECANDANCE.

Hoe WECANDANCE erin slaagt om als enige Belgische festival 60% vrouwelijke bezoekers te lokken

Op het strand van Zeebrugge vindt dit weekend alweer de vijfde editie van het tweedaagse muziekfestival WECANDANCE plaats. Waar andere muziekfestivals in ons land meer mannen of ongeveer evenveel mannen als vrouwen aantrekken, is bij WECANDANCE het omgekeerde het geval. Toevallig of bewust? Wij vroegen het aan de mede-oprichter van het festival Bart Roman.

De festivalwereld (en de evenementenwereld in het algemeen) is een zeer mannelijke wereld. Bij WECANDANCE is dat niet het geval. 60% van de bezoekers is vrouwelijk, maar ook het hele creatieve uitvoerende team bestaat uit vrouwen. Julie Vermeire is woordvoerster en neemt de communicatie op zich, Laura Praet is art director, Laurence Morel is verantwoordelijk voor de modecollaboraties, Axelle Vanthournout regelt de sponsoring, Julie Clautier en Marianne Lenaerts doen de PR en zo zijn er nog een tiental andere vrouwelijke medewerkers. 

"Bewust is dat eigenlijk niet, maar in alles dat we doen proberen we wel heel vrouwvriendelijk te werken. Mode en comfort zijn belangrijke peilers voor WECANDANCE en dan is het handig dat er veel vrouwen bij het project betrokken zijn. Zij benaderen alles toch net een beetje anders. Vrouwen in mijn omgeving zijn althans toch gevoeliger voor details, en dat triggert nu eenmaal een ander en dus vooral vrouwelijk publiek," vertelt Bart Roman.

Met details bedoelt Roman dat de totaalbelevenis op WECANDANCE erg belangrijk is. En daar hoort mode, eten, kunst, drinken en een groots decor bij. Er zijn kledingsstandjes van grote namen als H&M en Zalando, je kunt je make-up laten doen in de stand van M.A.C., het eten wordt verzorgd door gerenommeerde restaurants en chefs en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Geen onderscheid
Is het anders om met een voornamelijk vrouwelijk team samen te werken? "Ik heb eigenlijk altijd met veel vrouwen samengewerkt. Ik kom uit het nachtleven en daar bestaat het grootste deel van de werknemers ook uit vrouwen, ik heb dus al lang geleden geleerd om een professionele relatie met hen op te bouwen. Eerlijk gezegd maak ik gewoon geen onderscheid tussen mijn vrouwelijke en mannelijke werknemers, ik ben dus even streng tegen de dames als tegen de heren."

"Een positieve ingesteldheid vind ik nog altijd het belangrijkste. Wel heb ik al gemerkt dat de vrouwen in mijn omgeving minder ego tonen en vaak ook wat flexibeler zijn. Het teamgevoel is ook heel groot, ze willen er echt samen voor gaan zonder zichzelf continu te willen bewijzen. Dat waardeer ik enorm."

Voor meer info en tickets surf naar wecandance.be.

2 Bart Roman.
Leyla Hesna Bart Roman.

2 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels
  • Marjan Faes

    Was super, maar de prijzen zijn overdreven, en vooral , het systeem is (waarschijnlijk bewust) onbegrijpelijk gemaakt. Je laadt je bandje op voor vb 20e. Dit wordt omgezet in "w". De koers is moeilijk, het saldo zien ook. De prijzen zijn in W maar zonder glas of beker! Samen leggen met verschillende bandjes onmogelijk. De eetstandjes nemen meer van bandje dan ze afficheren, van 5 verschillende mensen gehoord!!

  • ak ron

    Seksisme zoals het aanvaardbaar/gewenst is anno 2017 in het westen. Ik hoop dat ze inclusief zijn naar de moslims, gewenst publiek voor zo'n Zweeds concept... ik wens het hen van harte...de moslims...