unsplash

Vervloek de minibar: zo eet je gezond op vakantie

Rondwandelen, een nieuw land ontdekken, relaxen en lekker eten. Dat is zowat de perfecte vakantie voor velen. Jammer genoeg zijn die extra kilo's in je valies vaak niet het enige gewicht waar je je zorgen over moet maken. Zijn een spannende broek en een iets te strak kleedje niet meteen wat je in gedachten had als souvenir? Het kan ook anders, zo eet je gezond op vakantie.

Een goed begin

Of je nu de auto of het vliegtuig neemt, je vakantie begint vanaf het moment dat je valiezen zijn ingeladen. Begin je vakantie goed en ga niet meteen zondigen. Een heerlijke croissant onderweg of een zalige karamel frappuccino op de luchthaven, op het moment zelf lijkt dat misschien de gemakkelijkste en beste optie, maar het kan gezonder. Wanneer je op vakantie vertrekt in de vroege uurtjes probeer je best eerst nog thuis te eten. Geen tijd gehad om te ontbijten? Zoek dan naar een gezond alternatief, zoals yoghurt met fruit uit een winkeltje.

Wanneer je eerst 10 uur in de auto moet zitten voor je op je bestemming toekomt, zal er wel eens een moment komen dat je honger krijgt. Voorzie een lunchpakket met lekkere boterhammen en veel fruit als tussendoortje. Laat de chocolade wafels en de zakken chips thuis.

SOS Buffet

Verblijf je in een all-in hotel en zijn de eetmomenten jouw favoriete tijdstippen van de dag? Dan sta je waarschijnlijk klaar om je volledig vol te proppen aan het buffet. We zijn er allemaal schuldig aan, maar toch doe je het beter niet.

First things first: bedenk wat je wil eten voor je aan het buffet toekomt. Heb je zin in een slaatje met kip? Neem dan ook alleen dat. Kies je voor een iets ongezondere maaltijd, let dan zeker op je portie. Aan een buffet mag je meestal zelf opscheppen en vaak zijn onze ogen nu eenmaal groter dan onze maag. Een all you can eat-formule kan zo al snel een all you can overeat-formule worden. 

Hou er ook rekening mee dat je niets eet 'omdat het er morgen misschien niet meer zal zijn', vaak komt het eten van op het buffet meerdere keren in de week terug, geen paniek dus wanneer je iets gemist hebt. 

Opgepast! Alcohol

Alcohol is zo'n caloriebommetje dat we wel eens over het hoofd durven zien. Een glaasje alcohol nu en dan, hoort gewoon bij een leuke vakantie. Maar denk na voordat je iets kiest van op die rijk gevulde drankkaart in dat schattige strandbarretje.

Cocktails bevatten vaak meer suiker dan een cola. Zo'n lekkere mojito mag dan wel jouw favoriete drankje zijn, let er toch op dat je er geen 3 per dag drinkt. Een fris glaasje rosé smaakt net zo goed én is gunstiger voor jouw figuur.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Specialiteiten eerst

Voor je op vakantie vertrekt, kan je best eens nagaan wat het typische eten is uit het land waar je naartoe trekt. Ga je naar Japan, dan kan je niet anders dan veel sushi eten. Vertrek je richting Spanje, dan staat er al snel eens een lekkere paella op het menu.

Ben je op citytrip en roepen de verschillende fastfoodketens jouw naam? Probeer je niet te laten vangen, de lokale delicatessen zijn vaak veel gezonder én lekkerder. Eet vooral geen ongezonde dingen die je ook bij ons kan vinden, het zondigen is het alleen waard wanneer je weet dat je dit eten niet snel terug zal zien.

Zeg nee tegen de minibar

Het verschil kennen tussen honger en zin is vaak erg moeilijk. Een minibar maakt dat alleen maar erger, de snoeprepen en gezouten nootjes in die koelkast zijn alleen maar om gaatjes te vullen die eigenlijk niet gevuld moeten worden én ze zijn vaak nog eens 3 keer duurder dan in de gewone winkel. Afblijven dus.

Lees meer