Autotunnel wordt gegraven met... spade

Verkeer op Leien moet ondergronds tegen 2019

De werken aan de Noorderlijn, de grootste werf van de stad, draaien op volle toeren. Honderd arbeiders zijn onder het Operaplein volop bezig met de aanleg van een autotunnel en een ondergrondse parking. De betonwanden van de parking en autotunnel worden in een smalle schacht met de schop uitgegraven, tot 22 meter diep.

Operaplein tegen de zomer van 2018 autoluw

Autotunnel

wordt gegraven met...spade

Voorlopig geldt het Operaplein nog als een van de drukste verkeersknooppunten van de stad maar tegen de zomer van 2018 moet het een autoluw plein worden met veel plaats voor fietsers, voetgangers en het tramverkeer. De grootste verandering vindt echter onder de grond plaats.

Het autoverkeer op de Leien zal tegen 2019 in een indrukwekkende tunnel onder het plein doorlopen. Er komt ook een ondergrondse parking voor 300 wagens. De voorbereidende werken voor die autotunnel en parking zijn volop bezig.

"De betonwanden worden volledig met de hand uitgegraven om daarna te betonneren. Dat is heel arbeidsintensief, want die wanden variëren van 8 tot 22 meter diep en zijn negentig centimeter breed", zegt Maarten Mans, projectleider van de stad Antwerpen. Toch gebruiken we hiervoor onze grote graafmachine zeer weinig omdat er te veel onbekende factoren in de bodem zitten: van uitgelopen betonwanden uit de jaren 70 tot buizen en kabelwerk die we niet willen stukmaken.

Stadsomwalling

De stoere, veelal Oost-Europese bouwvakkers, dalen met een kooi of een soort draagzak af in een smalle schacht, graven er met schop en emmer de bodem uit en hijsen vervolgens het zand met een mechanisch aangedreven katrol naar boven.

"We willen ook de buurt wat ontzien. De graafmachine maakt veel lawaai en de arbeiders werken hier de klok rond door. Bovendien worden overblijfselen van de zestiende eeuwse Spaanse stadsomwalling in de muren ingewerkt, dus daar moet omzichtig mee omgesprongen worden".

Tramkoker

Naast de autotunnel komt er ook een nieuwe tramkoker in het premetrostation Opera, hét nieuwe knooppunt voor het tramverkeer. In september ging het station voor twee jaar dicht voor een volledige renovatie. Op de hoek van de De Keyserlei en het Operaplein komt een nieuwe toegang voor de premetro. Dat wordt een paviljoen met één grote koepel als dak, om ook diep onder de grond het daglicht binnen te laten.

"De voorbereidingen om de voormalige lokettenzaal van het premetrostation op niveau -1 en -2 open te breken worden nu getroffen. De ruwbouw van de nieuwe tramkoker is klaar en sluit aan op het nooit gebruikte perron op niveau -3. Ook de technische ruimte voor de nieuwe tram richten we nu al in", zegt Maarten.

Ook tijdens het bouwverlof rond eindejaar werken de arbeiders noestig verder. "In die periode is er minder verkeer, wat goed uitkomt voor werken op een drukke verkeersas. Als alles volgens plan verloopt, zoeven de trams al volgende zomer door de nieuwe koker. Het station zelf opent pas in 2018 en de autotunnel en parking in de zomer van 2019". Meer informatie over de werken is te vinden op: www.noorderlijn.be.

3 Honderden bouwvakkers werken de klok rond aan hun arbeidsintensieve taak.
Laenen Honderden bouwvakkers werken de klok rond aan hun arbeidsintensieve taak.
3 De betonwanden van de autotunnel die onder de Leien komt, worden met de spade uitgegraven.
Dieter Lizen De betonwanden van de autotunnel die onder de Leien komt, worden met de spade uitgegraven.
3 Maarten Mans.
Laenen Maarten Mans.

Lees meer