De veerboot tussen Doel en Lillo.
Archieffoto Kristof Pieters De veerboot tussen Doel en Lillo.

Doel 2020 vraagt heropening veer in strijd tegen files

In een brief aan de Vlaamse regering doet Jan Creve van actiegroep Doel 2020 een oproep om het veer Doel-Lillo opnieuw te laten varen. "Het veer kan een belangrijke rol spelen in het verhelpen van mobiliteitsproblemen rond Antwerpen", zo meent Creve.

"In de regio's Antwerpen en Waasland staat het verkeer dagelijks uren stil." Hij wijst voorts op de betere locatie van Doel om een verschil te maken voor het verkeersinfarct dan de huidige extra waterbussen en het veer dat de regering voorstelt. "De steiger ligt op 5 minuten van de kerncentrale en de terminals van het Deurganckdok. Het veer werd ooit afgeschaft met als argument dat het te onveilig zou zijn, zo dicht bij het Deurganckdok en de vrachtschepen die daar de Westerschelde bevaren. Maar de situatie is niet onveiliger dan voor de veren op het veel drukker bevaren IJ in Amsterdam of op de Elbe in Hamburg. Bovendien is de steiger in Doel afgelopen zomer hersteld, dus de voorzieningen zijn er." Volgens Creve wordt het veer in Doel bewust genegeerd omdat het dorp Doel, nog steeds bedreigd door uitbreidingsplannen van de haven, onder geen beding mag herleven.

Steiger

"Wij zijn grote voorstanders van de ontsluiting van de polderdorpen en betere woonwerkverbindingen met een veer", zegt Annick De Ridder (N-VA), die hierover al verschillende parlementaire vragen stelde aan minister Ben Weyts. "Maar de veiligheidsdiensten waren wel degelijk vernietigend in het veiligheidsrapport voor een locatie van het veer in Doel. Er ligt wel 900.000 euro klaar bij het Havenbedrijf voor wanneer Waterwegen en Zeekanalen de steiger aan Fort Liefkenshoek gaat bouwen. Nadien komt er ook een gloednieuwe veerboot zodat in de loop van de zomer of het najaar van 2018 het veer Lillo-Liefkenshoek in gebruik kan worden genomen. Het veer zal gratis varen, zowel op weekdagen als in de weekends. Er wordt ook onderzocht of de veerdienst kan aansluiten op het toekomstige noordelijk traject van de waterbus", zegt Annick De Ridder nog. (DILA)

Lees meer