De balken voor het dak van de ondergrondse parking zijn 45 meter lang.
Foto Laenen De balken voor het dak van de ondergrondse parking zijn 45 meter lang.

Eerste dakbalken parking Operaplein geplaatst

De eerste dakbalken voor het dak van de ondergrondse parking aan het toekomstige Operaplein zijn geplaatst. Dat gebeurde overdag, na enkele uitzonderlijke nachtelijke transporten afgelopen weekend. In totaal plaatst de aannemer van de Noorderlijn 89 dakbalken van gemiddeld 45 meter lang. De zwaarste balk weegt 115 ton.

Per transport worden telkens 3 balken geleverd op 3 wagens. 9 begeleidingswagens staan in voor de veiligheid. De levering gebeurt tussen 0 en 3 uur 's nachts via de Quinten Matsijslei en de Maria Theresialei. Daardoor is de Maria-Theresialei 's nachts telkens afgesloten. Ook de U-bocht op de Frankrijklei ter hoogte van de Maria-Theresialei is niet mogelijk omdat het transport daar achterwaarts de werf oprijdt.


"De balken zijn 45 meter lang en moeten heel wat gewicht kunnen dragen. Bovenop rust het dak van de parkeergarage en het Operaplein waarop ook evenementen plaats vinden in de toekomst", zegt ingenieur Maarten Mans. "Daarnaast dragen de balken het gewicht van de autotunnel. Om de automobilisten in die tunnel een mooi zicht te geven werd gekozen voor balken met een smal profiel die toch stevig genoeg zijn."


Na de plaatsing van de balken wordt gestart met het betonneren van het dak. De eerste 51 dakbalken worden geleverd tussen 25 augustus en 19 september. De overige balken, nog 38 stuks, komen aan tussen half oktober en begin november.


De werken zitten op schema, het nieuwe Operaplein zal volgende zomer gebruiksklaar zijn. De autotunnel en de ondergrondse parking openen pas een jaar later. (DILA)

Lees meer