4 Energy Observer.
Laenen Energy Observer.

Eerste waterstofschip ter wereld doet Antwerpen aan

De Energy Observer, een catamaran van 30 meter lang en 13 meter breed, haalt zijn energie uit zelf aangemaakte waterstof, zon en wind

Hoog bezoek aan het Havenhuis in Antwerpen. Daar is vrijdag de Energy Observer, het eerste vaartuig ter wereld dat zijn energie haalt uit zelf aangemaakte waterstof, zon en wind, aangemeerd. Het unieke schip ligt nog tot 29 maart in het Kattendijkdok.

Het Havenbedrijf Antwerpen organiseert tot 24 maart op het Zaha Hadidplein ‘Watt’s Next’, een interactieve tentoonstelling in teken van groene energie in de maritieme wereld. Scholen, gezinnen en andere geïnteresseerden kunnen ontdekken op welke manieren de havenwereld bijdraagt aan een overstap naar de circulaire economie.

Het pronkstuk van het evenement: de Energy Observer, een voormalige raceboot die omgebouwd werd naar een platform voor nieuwe energievormen. Het is het eerste zelfvoorzienende waterstofschip zonder uitstoot van broeikasgassen of fijne deeltjes. Waterstof haalt het schip uit het zeewater door middel van elektrolyse. Daarnaast produceert het schip ook zonne-energie en windenergie.

“Waterstof is een formidabele energiedrager”, weet expeditieleider Jérôme Delafosse. “Gecombineerd met hernieuwbare energieën, is het potentieel enorm. Waterstof is onuitputtelijk en heeft bovendien een uitzonderlijke energiedichtheid. Het geeft tot 4 keer meer energie vrij dan steenkool, 3 keer meer dan diesel en 2,5 keer meer dan aardgas. Bij de verbranding komen geen broeikasgassen of fijne deeltjes vrij.”

De oprichter-kapitein van de Energy Observer is Victorien Erussard, een Franse zeilkampioen uit Saint-Malo. Met zijn team voer hij op het waterstofschip al langs veertien landen in het Middellandse Zeegebied, de eerste etappe in een tocht rond de wereld. Vanuit Antwerpen zal de Energy Observer doorvaren rond Scandinavië en via Groot-Brittannië, voor een ‘Oddysee’ langs Noord-Europa.

“Met onze Odyssee willen we mensen ontmoeten die innoveren voor de planeet en laten zien dat economie en ecologie samengaan om oplossingen voor morgen te dienen”, zegt Erussard. 

Volgens Jacques Vandermeiren, CEO van Havenbedrijf Antwerpen, is het belangrijk dat de haven aan het publiek toont dat het bezig is met de energietransitie. “Wij steunen de innovatieve initiatieven met betrekking tot waterstof ten volle en hopen in de komende maanden het eerste waterstofstation wereldwijd te kunnen opereren in onze haven.” 

4 Energy Observer.
Laenen Energy Observer.
4 Energy Observer.
Laenen Energy Observer.
4 Energy Observer.
Laenen Energy Observer.

3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • John Stahl

    Geloof dit maar niet mensen. Indien de zonnepanelen op dit ship genoeg energie zouden leveren voor de electrolyse en de opslag, dan zou elk ship van dit caliber nu op Waterstof varen. Ook de beweringen over de energie-densiteit zijn leugens. Energy denisty in MJ/L, Liquid Hydrogen=10 , diesel=35,8, LPG=26, Als je het bekijkt per Kg ligt dit anders, maar 1Kg Waterstof neemt veel meer plaats in dan diesel of LPG. Vloeibaar Waterstof 6,45L=0,454Kg. Diesel 1L=0,85Kg.

  • Ferdinand Engelbeen

    Sorry Bart Werbrouck, dat kan gewoon niet werken: de luchtweerstand van de windturbine is groter dan de energie die de schroef kan opbrengen door alle energieverliezen van turbine naar stroom en terug naar de schroef. Dus met tegenwind vaart het schip achteruit... Overigens valt de energiedichtheid van waterstof nogal tegen: het is een uiterst licht gas, daarom moet je het met 700 bar samenpersen om iets of wat energie op te slaan en het totaal rendement is minder dan 40%.

Lees meer