4 Een premetrostation, 30 jaar geleden gebouwd.
Laenen Een premetrostation, 30 jaar geleden gebouwd.

Werken Noorderlijn hervat

NA EEN PAUZE VAN DERTIG JAAR

De werken van de Noorderlijn zijn nu zeer zichtbaar gestart. Grote machines op de Leien boren gaten in de grond. Om ondergronds de verschillende tunnels met elkaar te verbinden tot één groot bouwwerk. Wij ging kijken, boven én ondergronds.

Voor het project Noorderlijn is de aannemer gestart met het uitgraven van de tramtunnel op de Frankrijklei. Daar wordt een open tramhelling uitgegraven. Ondergronds wordt een ongebruikte spoortunnel tussen Astrid en Opera - die er al meer dan 30 jaar ligt - klaargemaakt voor gebruik. De constructie van de tunnelwanden wordt uitgevoerd met imponerende machines van zo'n 25 tot 28 meter hoog. Voor de werken wordt de techniek van secanspalen gebruikt: een grote machine boort hierbij gaten van 60 centimeter breed en 20 meter diep die worden opgevuld met wapening en beton. Er zullen iets minder dan 1.000 betonnen palen in de grond gegoten worden. In de zomer zijn de werken voor deze fase afgerond. Dan komt er betonnen vloer over de Leien, die zal de tramtunnels 'dragen'.

4 Maarten Mans op de plaats waar de parking komt.
Laenen Maarten Mans op de plaats waar de parking komt.

Spectaculair

Maarten Mans (32) is één van de ingenieurs van het gigantische project. Hij is gespecialiseerd in zogenaamde 'kunstwerken'. "Dat heeft niets met kunst te maken natuurlijk maar zo heet dat in het vakjargon. Op zich is het wel een spectaculaire bouw. De tramtunnels worden ondergronds aan het plafond opgehangen. Dat maakt dit een uniek project. Dat is een architecturale keuze geweest van Manuel De Solà-Morales. Hij wilde het gevoel van de opera weerspiegelen. De tram, de parking en ook de autotunnels, ... alles zal met elkaar in contact staan. De parking zal als het ware uitkijken op het autoverkeer en op de doorgaande trams. Terwijl er bovengronds een groot openbaar en verkeersluw terrein komt", vertelt Mans.

4 Stalen voor de afwerking liggen al die jaren klaar.
Laenen Stalen voor de afwerking liggen al die jaren klaar.

Archeologische vondst

Wat nog als 'kunstwerk' gezien kan worden is de brug over de brug. Zo zal de 16de-eeuwse brug van de originele Spaanse omwalling - nu nog verborgen onder Kipdorpbrug - open komen te liggen. "We bouwen over die omwalling een brug zodat het tramverkeer erover kan rijden. Tegelijk graven we onder die originele brug, een autotunnel. Dat wordt ook nog een huzarenstukje omdat we die archeologische vondsten intact willen houden."

Via een verborgen deur op een van de perrons van premetrostation Opera, kunnen we het nieuwe perron -3 al bereiken. Ook de 'staaltjes' voor de muren en de grond, staan er al die jaren onaangeroerd bij, om te zeggen: kijk zo had het er moeten uitzien. De tunnel werd nooit afgemaakt, zoals wel meer tunnels in onze stad. "De tramperrons en tunnels liggen hier eigenlijk klaar voor gebruik. Het leeuwendeel van het werk is dertig jaar geleden al gebeurd. Dat maakt deze werf iets minder ingewikkeld. We moeten enkel de verbinding met de Leien nog maken. En uiteraard de sporen en dergelijken moeten nog gelegd worden."

Achter de muur van het tramperron richting Zuiderleien bevinden zich nog twee ongebruikte kokers van een ongebruikte autotunnel tussen de Noorder- en Zuiderleien. Die tunnels zullen uiteindelijk dienst doen als ondergrondse parking.

Volgende zomer zullen de plannen helemaal zichtbaar worden, dan worden de Leien 'doorgeknipt' en wordt er in een grote open put gewerkt.

4 Grote machines op de Leien boren gaten.
Klaas De Scheirder Grote machines op de Leien boren gaten.

Lees meer