3 gisteren werden twee uur lang de poorten DP World gesloten omdat er geen vrachtwagens geladen of gelost konden worden door computerproblemen.
Kristof Pieters gisteren werden twee uur lang de poorten DP World gesloten omdat er geen vrachtwagens geladen of gelost konden worden door computerproblemen.

"Twaalf uur wachten om container te laden"

TRUCKERS BOOS OVER CHAOS BIJ CONTAINERTERMINAL

Truckchauffeurs hebben gisteren uren moeten aanschuiven aan de terminal van DP World in de Waaslandhaven. Op een bepaald moment werden zelfs de poorten gesloten. De chaos was volgens de terminaluitbater te wijten aan computerproblemen. Volgens heel wat chauffeurs loopt het echter wel vaker mis .

Vrachtwagenchauffeur Harold Prinsen van Transport Lauwers uit Ranst was gisteren één van de vele truckers die rechtsomkeer moest maken. "Ik moest een container gaan ophalen bij DP World en na het aanmelden kreeg ik een ticket met daarop een wachttijd van 110 minuten. Na bijna twee uur wachten werd de wachttijd plots opgetrokken tot vier uur en heeft mijn baas me opdracht gegeven om dan maar te vertrekken zonder container."


Op sociale media spuien heel wat truckers hun gal over de gang van zaken. Ze maken er een wedstrijdje van om een ticket met de langste wachttijd te posten. De recordhouder was gisteren iemand met 746 minuten. "We lachen er wel mee maar eigenlijk is het schrijnend", getuigt Harold. "Voor mij is de maat vol. Ik heb besloten er de brui aan te geven. Ofwel sta ik vast in de file ofwel moet ik uren aanschuiven aan de terminal. Mijn gezondheid heeft er sterk onder te lijden. Ik blijf actief als trucker maar ga aan de slag bij een bedrijf dat niet in de haven actief is."


Bij DP World excuseren ze zich voor de lange wachttijden gisteren. "De voorbije dagen waren er uitzonderlijke hoge volumes op de terminal en daarbovenop kwam dan een storing in het systeem", zegt COO Tony Filibert. "Onze terminal is sterk geautomatiseerd en als er dan plots iets fout gaat, loopt het natuurlijk meteen vast. Daarom hebben we op een bepaald moment de poorten gesloten maar dit was slechts voor een periode van twee uur. Na de middag waren alle problemen opgelost maar natuurlijk hadden dan al heel wat truckers rechtsomkeer gemaakt." DP World benadrukt dat ze al heel wat inspanningen leverde door de terminal 24 op 24 uur open te zetten om te laden en lossen. "Maar daar wordt jammer genoeg nog niet voldoende gebruik van gemaakt. Op piekmomenten kan de wachttijd inderdaad oplopen maar de tickets geven enkel richttijden aan. Die worden continu aangepast."

3 vrachtwagenchauffeur Harold Prinsen geeft er de brui aan.
Kristof Pieters vrachtwagenchauffeur Harold Prinsen geeft er de brui aan.

Plan ligt op de tafel

Om de congestieproblemen op te lossen, ligt er bij het Havenbedrijf en de Maatschappij Linkerscheldeoever nu een plan op tafel om een depot op te richten waar truckers een container kunnen laden of lossen als de wachttijden te hoog oplopen. De containers worden dan tijdens een daluur naar de terminal vervoerd. "Dit zou een verbetering zijn maar daar zal ongetwijfeld ook een kostprijs aan verbonden zijn", reageert Stephan Roosens van Transport Roosens uit Haasdonk. "En als onze chauffeurs niet stilstaan aan de terminal staan ze wel ergens vast in de file. Aan de Beverentunnel en Liefkenshoektunnel is het tegenwoordig ook vaak aanschuiven. De winstmarges zijn al erg klein en dan kan je je als bedrijf niet veroorloven dat een chauffeur ergens urenlang stil staat." Ook bij Transport De Clercq uit Temse vormen vooral de files in de regio een toenemend probleem. "Het wordt hierdoor steeds moeilijker om chauffeurs te vinden. Wie ergens een paar minuten te laat arriveert, moet soms noodgedwongen de truck aan de kant zetten en wachten tot de volgende ochtend. Er wordt steeds meer flexibiliteit gevraagd van chauffeurs maar jammer genoeg zien we dat niet in de rest van de logistieke keten."

3 De wachttijd liep gisteren op tot 746 minuten.
Kristof Pieters De wachttijd liep gisteren op tot 746 minuten.

Lees meer