2 Simulatie van de nieuwbouw die Transport Roosens gaat neerpoten in de Waaslandhaven.
Kristof Pieters Simulatie van de nieuwbouw die Transport Roosens gaat neerpoten in de Waaslandhaven.

Transport Roosens verhuist naar havengebied

NIEUWE LOCATIE LAAT BEDRIJF EFFICIËNTER WERKEN

Transportbedrijf Roosens verhuist volgend jaar naar een nieuwe vestiging in de Waaslandhaven. "Door te verhuizen, zullen we veel efficiënter kunnen werken", zegt zaakvoerder Stephan Roosens. De nieuwe vestiging is meteen ook een kroon op het jubileumjaar want Roosens bestaat in 2018 exact 85 jaar.

Het transportbedrijf zag het levenslicht in 1932. Toen trok Frans Roosens met paard en kar de weg op om boter en eieren te vervoeren. Zes jaar later had de zaak al twee paarden en één truck. Een primeur in de regio Antwerpen. In 1939 werd de truck in beslag genomen, maar na de oorlog kon Transport Roosens zijn activiteiten verderzetten met een legertruck. 85 jaar nadat Frans Roosens met paard en kar de weg optrok, verhuizen zijn nazaten nu naar de Waaslandhaven.

2 Gedelegeerd bestuurder Peter van de Kerkhof en zaakvoerders Stephan Roosens en Karolien Van Duyse op de plek waar de nieuwe vestiging zal komen.
Kristof Pieters Gedelegeerd bestuurder Peter van de Kerkhof en zaakvoerders Stephan Roosens en Karolien Van Duyse op de plek waar de nieuwe vestiging zal komen.

Dicht bij de haven

Transport Roosens heeft een grote weg afgelegd en bestaat nu uit een vloot van zestig trekkers en 150 opleggers. "Het was tijd om weg te trekken vanonder de kerktoren", zegt zaakvoerder Stephan Roosens. "Bijna tachtig procent van onze transporten bestaat uit containers en met onze nieuwe vestiging zitten we op een boogscheut van het Deurganckdok."


Transport Roosens kreeg van de Maatschappij Linkerscheldeoever een concessie van bijna vier hectare toegewezen tussen de Steenlandlaan en Fort de Perelweg in Kallo. Het terrein bestaat uit twee stukken langs weerzijden van de Steenlandlaan. "Er is een kleine driehoek van een slordige hectare waar we onze parking willen maken voor de opleggers en trekkers", zegt gedelegeerd bestuurder Peter van de Kerkhof. "Op het grote terrein komt een nieuw kantoorgebouw, een werkplaats voor onderhoud aan de voertuigen, een herstelplaats voor containers, een containerdepot en een wasplaats voor vrachtwagens. Een windmolen hoort eveneens tot de mogelijkheden. We willen namelijk maximaal inzetten op duurzame energie." Het gaat om een investering van zes miljoen euro. "Nog eens twee miljoen euro zal geïnvesteerd worden in allerlei logistiek materiaal", vult zaakvoerder Stephan Roosens aan.

Vierde generatie

Samen met zijn partner Karolien Van Duyse is nu de vierde generatie aangetreden bij Transport Roosens. Twee jaar geleden werd Peter van de Kerkhof als gedelegeerd bestuurder aangetrokken om het management te versterken. "We willen immers verder groeien", legt Roosens uit. "Onze corebusiness blijft wel transport en dan vooral van containers. Hierin zijn we sterk en kunnen we mooie referenties voorleggen. We zijn er trots op uitsluitend met Belgische chauffeurs te werken, precies omwille van de kwalitatieve dienstverlening."

Minder dorpskernen

Het bedrijf, dat zo'n 75-tal werknemers telt, was al een hele tijd op zoek naar een locatie die dichter bij het havengebeuren lag. "We zijn onze vestiging in de Stuurstraat in Haasdonk ontgroeid, maar het zorgt ook praktisch voor steeds meer problemen. Alle transportactiviteiten situeren zich in de haven, maar onze chauffeurs moeten wel telkens door de dorpskernen van Beveren, Melsele en Haasdonk. Het gaat om zo'n 120 ritten per week die eigenlijk verloren tijd zijn. We proberen dit nu al op te vangen met een depot die we huren op de rechteroever. Door onze hoofdzetel te verhuizen naar het havengebied zullen we een pak efficiënter kunnen werken." Roosens wil dit najaar de bouwvergunning te kunnen indienen en in september volgend jaar zou de eerste fase klaar moeten zijn.

Lees meer