6 De Waterbus vaart vanaf maandag ook naar het noorden, richting haven.
Kristof Pieters De Waterbus vaart vanaf maandag ook naar het noorden, richting haven.

Waterbus start met route naar haven

Grotere boten op komst voor nieuw traject

De Schelde is definitief een nieuwe snelweg voor personenvervoer geworden. De Waterbus vervoerde sinds de start in juli vorig jaar al meer dan 330.000 passagiers en binnenkort zal dat wellicht een veelvoud zijn. Vanaf maandag is er namelijk een nieuwe noordelijke route van en naar het havengebied.

De Waterbus vaart sinds 1 juli vorig jaar op de Schelde als alternatief vervoermiddel voor wie vanuit Hemiksem en Kruibeke naar Antwerpen wil. Sinds de lancering werden al ruim 330.000 passagiers vervoerd. “De Schelde is een onderbenutte snelweg voor woon-werkverkeer die we, gezien de prangende mobiliteitsproblematiek, optimaal willen gebruiken”, zegt havenschepen Marc Van Peel. “Bij de start was het een gok of mensen hier gebruik van zouden maken maar het werd een instant succes. We zijn hier ontzettend blij mee maar voor ons als Havenbedrijf is de belangrijkste lijn die naar het noorden. We zijn met de zuidelijke route gestart omdat de infrastructuur daar toch al voorhanden was. Nu zijn we ook klaar om het havengebied te bedienen.”

Vanaf maandag 8 oktober vaart de Waterbus langs een nieuw traject tussen het Steenplein in Antwerpen en de Kallosluis. Voorlopig wordt er gestart met vier haltes: Steenplein, Sint-Anna, Deme Zwijndrecht en Kallosluis. Er is een korte inloopperiode met elk uur één afvaart en die zal ook gratis zijn. Vanaf 29 oktober beschikt rederij Aqualiner over een extra boot en zal er elk half uur worden gevaren. Vanaf midden 2019 wordt het aantal haltes verder uitgebreid naar het Droogdokkenpark, de Van Cauwelaertsluis, Fort Liefkenshoek in Kallo en Lillo. “We wilden niet wachten tot al die steigers klaar zijn en starten nu al met het nieuwe traject en de beschikbare schepen”, zegt Tom Verlinden, mobiliteitsmanager van het Havenbedrijf. “Er liggen trouwens nog heel wat bijkomende plannen op tafel. We willen namelijk ook de bijhorende infrastructuur goed uitbouwen zoals schuilhuisjes, een deelsysteem van elektrische fietsen, oplaadpunten en parkings. We doen ook een oproep naar bedrijven om mee te denken voor het overbruggen van de zogenaamde ‘last mile’ tussen de halte van onze Waterbus en het werk. Dit kan bijvoorbeeld door zelf shuttlebusjes in te zetten.” Ook de bouw van afgesloten fietsenstallingen aan de steiger, zoals Umicore in Hoboken heeft gedaan, hoort tot de mogelijkheden.

6 Mobiliteitsmanager Tom Verlinden.
Kristof Pieters Mobiliteitsmanager Tom Verlinden.

Bij baggerbedrijf DEME in Zwijndrecht wordt het haventje ter beschikking gesteld om de Waterbus te laten aanmeren. “Er is via de dijk een afgescheiden toegang gecreëerd”, zegt Filip Van de Putte. “We zijn zelf vragende partij geweest voor een halte omdat ons eigen personeel er gebruik van kan maken, naar schatting een honderdtal mensen. We zijn bovendien volop aan het aanwerven en moeten zo’n 660 vacatures invullen. De mobiliteitsproblemen rond Antwerpen zijn vaak een struikelblok en met de Waterbus bieden we voor een deel van die mensen een oplossing.”

6 Filip Van de Putte van DEME ziet veel potentieel voor personeel van de baggergroep.
Kristof Pieters Filip Van de Putte van DEME ziet veel potentieel voor personeel van de baggergroep.

Aan de Kallosluis werd een tijdelijke steiger geplaatst. De definitieve komt een 200 meter verder en zal binnen drie tot vier maand klaar zijn. Hier zijn het vooral personeelsleden van Katoen Natie de er gebruik van zullen maken. “Maar we denken dat er ook veel mensen de omgekeerde beweging gaan maken”, zegt Verlinden. “Het is immers ook een alternatief voor mensen uit het Waasland die in Antwerpen werken en geen zin hebben om in de file te staan. Daarom gaan we in Zwijndrecht een parking aanleggen voor een honderdtal voertuigen.”

Rederij Aqualiner verwacht een forse toename van het aantal passagiers. “We gaan voor deze route vier boten inzetten”, zegt CEO Gerbrand Schutten. “Twee daarvan zullen groter zijn en tot 250 plaatsen aanbieden in plaats van de huidige 125. Het worden dubbeldekkers die ook 100 fietsen kunnen meenemen. De dienstregeling van de Waterbus is ook afgestemd op de shiften in de haven.”

In de toekomst zal er op de zuidelijke route ook nog een halte bijkomen in Burcht. “We hebben op die route nog 3 minuten speling op het vaarschema en dat is net voldoende voor één extra halte”, zegt Verlinden. “Verder naar het zuiden gaan we niet. We hebben al een experiment gedaan tussen Boom en het Steenplein maar dat traject nam 55 minuten in beslag terwijl de trein er maar een half uur over doet.”

6
Kristof Pieters

Een verdere uitbreiding is wel mogelijk met een oostelijke route vanaf Wijnegem tot aan het Havenhuis. Die is voorzien voor begin 2019, waarbij gebruik zal worden gemaakt van het Albertkanaal dat filegevoelige gemeenten ten oosten van Antwerpen verbindt met de stad. De route zal halt houden aan de brug van de Houtlaan in Wijnegem, aan de monding van het Kempisch kanaal in Schoten en waarschijnlijk komt er een tijdelijke halte aan de fietsbrug van de Ijzerlaan. Na de opstartperiode zal een proefproject worden gestart om te zien of na een half jaar overgestapt kan worden naar elektrische schepen.

De Waterbus op de nieuwe noordelijke route zal varen tussen 5 en 23 uur. Een enkel ritje kost 3 euro, een retour 6 euro. Er komt wel een apart tarief voor de zogenaamde ‘stadszone’. Voor 1 euro zal men de Waterbus kunnen gebruiken als veer tussen het Steenplein en Sint-Anna.

6 De tijdelijke steiger aan de Kallosluis.
Kristof Pieters De tijdelijke steiger aan de Kallosluis.
6 De tijdelijke steiger aan de Kallosluis.
Kristof Pieters De tijdelijke steiger aan de Kallosluis.

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer