Vorig jaar was WECANDANCE ook al een enorm succes.
Foto Benny Proot Vorig jaar was WECANDANCE ook al een enorm succes.

Van 5.000 naar 30.000 bezoekers in 5 jaar tijd

WECANDANCE GROEIT UIT TOT HIPSTE FESTIVAL AAN ZEE

Eén zomers weekend is Zeebrugge niet die suffe badplaats waar zelfs het laatste strandwinkeltje de deuren sluit. Daar zorgt WECANDANCE voor: na Tomorrowland misschien wel het hipste festival van Vlaanderen. In vijf jaar tijd ziet de organisatie het bezoekersaantal liefst verzesvoudigen. "En toch willen we evolueren naar een meer cultureel festival", zegt organisator Bart Roman.

Straks strijken weer alle hippe influencers op sociale media en tal van bekende Vlamingen neer in Zeebrugge om er in te checken bij WECANDANCE. Het fenomeen viel vorig jaar al enorm op en kent dit jaar ongetwijfeld een vervolg. Wereldmerken als Coca-Cola, RedBull, Zalando en zelfs H&M verbinden er hun naam aan: WECANDANCE is booming business. Van een klein strandfestival in 2013 tot een zo goed als uitverkochte hippe pleisterplek in 2017. In cijfers: 5.500 bezoekers tijdens de eerste editie, 28.000 vorig jaar en straks 30.000: de maximumcapaciteit. "We zouden er 40.000 kunnen ontvangen op het strand, maar dan staat iedereen op elkaar geplakt en voel je niet meer dat je op het zand loopt", zegt organisator Bart Roman, die met zijn vrienden John Noseda, Thomas Van Hoof en Wim Van Der Borght het festival uit de grond stampte. "Ze zijn aan mijn deur komen kloppen in 2012, zoals zoveel organisatoren", zegt federaal volksvertegenwoordiger Annick Lambrecht (sp.a), die toen schepen van Evenementen was in Brugge. "We zaten met een leemte op de kalender en meer specifiek op het strand van Zeebrugge. Bij dit voorstel had ik meteen een goed gevoel. Deze jongelui hadden een langetermijnplan en wilden ook geen hinder betekenen voor de buurt. Het zijn doorslaggevende factoren geweest. Hun succes toont hun gelijk."

Veel vrouwen

WECANDANCE is wellicht het meest vrouwelijke festival van de zomer: 6 op de 10 bezoekers zijn vrouwen. Gemiddelde leeftijd: 29 jaar.

Sergio Herman

"We zijn vanaf het begin met de beste promotors in zee gegaan. Op muzikaal vlak zat het dan meteen goed. Maar ook de foodstands met onder meer de samenwerking met Sergio Herman en 18 andere koks, ons eigen fashionlabel én sinds kort ook de kunstwerken op het festivalterrein zorgen voor een uniek festival", zegt Roman.


De nadruk zal de komende jaren verlegd worden naar mode en kunst. Dit jaar werkt WECANDANCE al samen met ontwerpers als Diederik Serlet, Stig De Block, Elisa Mol en topmodel César Casier. Welke kunstinstallaties er komen, blijft nog geheim: de organisatie wil op het festival zelf met nog een paar primeurs uitpakken.

Snel beslissen

WECANDANCE pakt dit jaar uit met het thema Desert Dreams, programmeert muziek op vijf verschillende podia, in vijf verschillende genres. Tickets vliegen de deur uit. Snel beslissen is de boodschap. Voor een dagticket betaal je 54 euro, voor het hele weekend betaal je 92 euro. Er is ook een camping.

Lees meer