Wie dat wil kan de site van Tour & Taxis binnenkort met de trein bereiken.
Foto PN Wie dat wil kan de site van Tour & Taxis binnenkort met de trein bereiken.

Tour & Taxis krijgt eigen treinstation

Eind dit jaar zal de NMBS de nieuwe spoortunnel Schuman-Josafat in gebruik nemen. De tunnel biedt een belangrijke link naar het Oostelijk ringspoor en zal daarnaast ook de verzadigde Noord-Zuidverbinding ontlasten. Daarnaast zal eind dit jaar ook het station Mouterij, tussen Etterbeek en Brussel-Luxemburg, en een station aan de site Tour & Taxis in gebruik genomen worden.

Het voorgestelde voorstedelijke spooraanbod maakt deel uit van het Gewestelijk Expresnet (GEN), een samenwerkingsverband tussen de openbaarvervoermaatschappijen NMBS, MIVB, TEC en De Lijn in een straal van 30 kilometer rond Brussel. De NMBS wil ten laatste tegen eind 2017 het voorstedelijk spooraanbod rond Brussel verhogen tot 90 procent van de beoogde doelstellingen. Momenteel is er 60 procent van het GEN-aanbod in werking. In december 2015 zou met de opening van de spoortunnel Schuman-Josafat al een volgende belangrijke stap gezet worden. De tunnel biedt een belangrijke link tussen de spoorlijn Namen-Brussel en het oostelijke ringspoor tussen Halle en Vilvoorde. De tunnel zorgt er ook voor dat bepaalde treinverbindingen niet langer door de verzadigde Noord-Zuidverbinding moeten, wat meteen ook meer mogelijkheden biedt voor nieuwe en snellere verbindingen naar bijvoorbeeld Brussels Airport. Eind 2015 worden ook het nieuwe station van Mouterij en het vernieuwde multimodale station Brussel Schuman geopend. Ook het station van Tour & Taxis wordt op datzelfde moment heropend. Het station, aan metrostation werd in 1983 geopend, maar een jaar later alweer gesloten. "Het station zou terug nuttig kunnen worden omdat het op tien minuten wandelen ligt van de gebouwen van Leefmilieu Brussel en de toekomstige locatie van de Vlaamse administratie", aldus spoorbaas Jo Cornu.


Eind 2016 wordt het lijstje van openingen uitgebreid met het nieuwe station van Arcaden. Uiteindelijk komt er tegen eind 2017 een verlenging van de piekperiode op de lijnen en wordt het aanbod tijdens het weekend uitgebreid. De volledige indienstname van het GEN is voorzien voor 2025. Voor de Brusselse regering zijn de verbindingen die de NMBS in de GEN-zone onvoldoende. "We kunnen ons niet tevreden stellen met het aanbod dat mogelijk wordt gemaakt door de ingebruikname van de tunnel Schuman-Josaphat. Vier treinen per uur in de dertig belangrijkste Brusselse stations, daar ligt voor deze regering de lat", klinkt het. (AMG)

Lees meer