2 Bij het afdraaien naar rechts raakte de truck de Peugeot. De smalle baanvakken zouden de boosdoener zijn.
Jelle Houwen Bij het afdraaien naar rechts raakte de truck de Peugeot. De smalle baanvakken zouden de boosdoener zijn.

Toch niet veilig in centrum?

EERSTE ONGEVAL NA PLAATSING LICHTEN OP KRUISPUNT STRAGIER

De nieuwe verkeerslichten staan nog maar een tiental dagen op het kruispunt Stragier of het eerste verkeersongeval is al een feit. Oppositiepartij Idee 2006 klaagt de onveiligheid en het fileleed daar aan. Mobiliteitsschepen Kurt

Vanlerberghe (sp.a-open) denkt dat een omleidingsweg soelaas zal bieden.


Gisteren liet Vlaams minister Ben Weyts weten dat hij volgend jaar 2,5 miljoen euro vrijmaakt voor de start van de aanleg van die 'ring'.


De smalle voorsorteervakken in de Admiraal Ronarchstraat, bedoeld om de Maria Doolaeghestraat in te draaien, vormen een probleem voor de veiligheid. Dat is gisteren nog maar eens gebleken. Een trucker van een verhuisfirma stond klaar om rechtsaf te draaien en tegelijkertijd wou een vrouw uit Keiem in haar Peugeot links afdraaien richting station. De truck week te ver uit en schampte de volledige flank van de Peugeot. "Ik maakte een inschattingsfout maar kon moeilijk anders. Het is zo smal dat je bij het indraaien altijd op het andere vak komt. Of je moet al bijna over het voetpad rijden", reageerde de vrachtwagenchauffeur. De Peugeot is zwaar beschadigd aan de flank, maar gewonden vielen er niet. Er was wel meteen veel verkeershinder. Is het dan toch niet zo veilig in het stadscentrum met de verkeerslichten aan dat kruispunt?

2 Een omleidingsweg tussen de Woumenweg en de Kaaskerkestraat zou een oplossing kunnen bieden voor de gevaarlijke verkeerssituatie.
RV Een omleidingsweg tussen de Woumenweg en de Kaaskerkestraat zou een oplossing kunnen bieden voor de gevaarlijke verkeerssituatie.

Overweg Bortierlaan

Oppositieraadslid Katleen Winne (Idee 2006) maakte zich tijdens de gemeenteraad druk over hoe gevaarlijk het nu is voor fietsers in de heraangelegde Maria Doolaeghestraat die aansluit op het kruispunt Stragier. "Tijdens de piekuren blijft het verkeer, vooral dan uit de richting van Esen, zich vastrijden in de file in het stadscentrum", vindt ze ook. "Aan de overweg bij de Bortierlaan is het gevaarlijk sinds de extra verkeerslichten er staan."Ondanks de kritiek blijft mobiliteitsschepen Kurt Vanlerberghe (sp.a-open) erin geloven. "De Maria Doolaeghestraat is inderdaad gevaarlijk voor fietsers maar er zijn genoeg veiligere alternatieven naar het centrum. Dankzij de verkeerslichten verloopt het verkeer gestructureerder en is de file van Kaaskerke naar het centrum verdwenen. Die vanuit Esen is langer en als dat niet opgelost geraakt, kan het Agentschap Wegen en Verkeer de lichten anders afstellen."

Budget

Alle partijen zijn het erover eens dat een omleidingsweg, tussen de Woumenweg en Kaaskerke, de oplossing is. Gisteren maakte Vlaams minister Ben Weyts zijn budget voor de West-Vlaamse mobiliteit bekend. Daarop zien we voor volgend jaar 2,5 miljoen euro staan voor dat project en een reserve van 11 miljoen euro. "Het duurt allemaal veel te lang", zucht schepen Vanlerberghe nog. "De aanvraag voor de omgevingsvergunning ligt klaar. Het geld dat nu voorzien is, is voor de aanleg van de rotonde in Kaaskerke en de toegang tot de nieuwe bedrijvenzone. Bij een vorige budgetaankondiging luidde het nog dat er volgend jaar 14,4 miljoen euro voorzien zou worden. Het is duidelijk dat het geld massaal naar het Antwerpse moet vloeien ten nadele van de Westhoek."

Lees meer