3 HD 400 van Ann Veronica Janssens.
James Arthur HD 400 van Ann Veronica Janssens.

"Groot uitgevallen poutrel en kerstversiering"

GENTENAARS SCHERP VOOR NIEUWE KUNST OP KORENMARKT

De Gentenaars zijn gisteren ontwaakt met een radicaal nieuw uitzicht op de Korenmarkt. De kunstzuilen van Ayse Erkmen en Ann Veronica Janssens bepalen voortaan mee de skyline van het centrale stadsplein. En ze laten geen mens onberoerd. "Spuuglelijk en schandalig", klinkt het bij de ene. "Een nieuw monument van dit tijdperk", bij de andere.

De Gentenaar en het uitzicht op zijn stad, het ligt gevoelig. Dat bewees de felle discussie bij de bouw van de stadshal enkele jaren terug die in de volksmond algauw werd omgedoopt tot 'de schapenstal'. Het is dan ook geen verrassing dat de twee torenhoge kunstwerken op de Korenmarkt de gemoederen beroeren. Pas enkele uren na hun installatie in de nacht van woensdag op donderdag hadden de Gentenaars al 'koosnaampjes' bedacht. 'HD 400' van Ann Veronica Janssens is voor velen "een groot uitgevallen poutrel" en 'Broche' van Ayse Erkmen doet sommigen denken aan een "veredelde kerstboom versierd met bladgoud".

3 Broche van Ayse Erkmen.
James Arthur Broche van Ayse Erkmen.

Verdeelde meningen

Schepen van Cultuur Annelies Storms (sp.a) liet het gisteren allemaal niet aan haar hart komen en noemt de kunstwerken onomwonden de kers op de taart van de heraanlegde Korenmarkt. "Deze kunstwerken versterken de internationale uitstraling van onze stad en ik ben er van overtuigd dat Gent ze zal omarmen."

Gefascineerd waren ze in elk geval wel, de Gentenaars. Heel wat mensen kwamen de kunstwerken van dichterbij bestuderen en haalden hun smartphone boven om een foto te maken, maar niet iedereen is even overtuigd van de artistieke waarde van de zuilen. Vooral HD 400, alias 'de poutrel', moest het gisteren ontgelden.

"Tijdens mijn verbouwing heb ik ook nog zo een reeks 'kunstwerken' in huis gehad, maar ik ben zo stom geweest om ze in mijn muren te steken", spuide een voorbijganger een sarcastische opmerking. Anderen vroegen zich af hoelang het zou duren vooraleer iemand de kunstwerken zou beklimmen.

"Te modern en te opvallend. Ik had hier liever bomen of een standbeeld gezien. Die Broche doet denken aan kerstversiering, maar het is de verkeerde tijd van het jaar", zegt Philippe Devreese, zijn man Dominiek Lust is wel lovend. "Ik vind dat ze een mooie uitstraling hebben. Neen, het vloekt niet met de bestaande gebouwen. Elk tijdperk kent zijn monumenten en dit zijn de onze."

3 Van 1 uur 's nachts tot 8 uur 's ochtends werd er gewerkt om de kunstwerken op te zetten.
© Stad Gent - Patrick Henry Van 1 uur 's nachts tot 8 uur 's ochtends werd er gewerkt om de kunstwerken op te zetten.

Moedige keuze van de stad

Philippe Van Cauteren, directeur van het S.M.A.K., brak in zijn toespraak in de Sint-Niklaaskerk een lans voor de kunstenaressen door te verwijzen naar de betekenis van hun werk. "Broche legt de relatie met het plein door de vorm van de vergulde vensters die elders terugkeren in de gebouwen op de Korenmarkt en HD 400 legt de link met de gotische architectuur van de Sint-Niklaaskerk. Het is moedig van de stad om deze kunst een plaats te geven in het publieke domein."


Of de kunstwerken in de toekomst een plaats kunnen veroveren in het hart van de Gentenaars zal de tijd moeten uitwijzen. Al heeft de intussen drukbezochte en veelgebruikte stadshal al bewezen dat het kan.

Lees meer