2 Deken Adelin Adam aan de Phoenixbrug: "Minder auto's hoeft geen drama te zijn."
Yves Masscho Deken Adelin Adam aan de Phoenixbrug: "Minder auto's hoeft geen drama te zijn."

Gent totaal anders vanaf juni 2016

MOBILITEITSPLAN GEEFT TIEN STRATEN VOLLEDIG ANDER GEZICHT

Het nieuwe mobiliteitsplan zal Gent er vanaf juni 2016 fors anders laten uitzien. Het heeft ingrijpende gevolgen voor hoe de Gentenaars het centrum zullen beleven en bereiken. De volgende straten ondergaan volgens de plannen de meest drastische veranderingen.

Oudburg: meer terrassen


In Oudburg kan het vanaf juni 2016 elke dag Patersholfeesten zijn. Het volledige gebied zal dan voetgangersgebied worden en dat betekent dat de restaurants in de straat geen rekening meer hoeven te houden met wagens. Meer ruimte voor terrassen dus. De handelszaken zullen het meer moeten hebben van shoppers en toeristen dan tot nu toe het geval was.


Sint-Pietersnieuwstraat: studenten baas


De Sint-Pietersnieuwstraat wordt niet autovrij, maar autoluw. Alleen verkeer dat ter plaatse moet zijn, zal er nog iets te zoeken hebben. Daarmee is één van de grootste verkeersassen van de stad in enkele jaren tijd quasi volledig ingenomen door fietsende en wandelende studenten.


Reep: rijrichting omgedraaid


Aan de Reep worden alle rijrichtingen omgedraaid. Men zal van aan de Belgacomtoren en van aan de Vlaanderenstraat de Reep kunnen inrijden met de wagen. De in- en uitgangen van de ondergrondse parkeergarage Reep moeten dan ook omgedraaid worden.


Overpoort: feeststraat met camera's


Ook de Overpoort hoort volgens de huidige plannen autovrij te worden. Tot voor een vijftal jaar reden er nog auto's in beide richtingen door de straat. Nu enkel nog stadinwaarts. Als de Overpoort autovrij wordt, krijgen feestvierders het er pas echt voor het zeggen. Ze zullen wel in de gaten gehouden worden via politiecamera's.


Kortedagsteeg: einde aan gevaarlijke mix


De Kortedagsteeg wordt een uitbreiding van het voetgangersgebied. De straat is vandaag een vrij gevaarlijke mix van wagens, fietsers en shoppers, vooral aangezien de straat vrij smal is en de fietsers er in beide richtingen door mogen. Dat veroorzaakt regelmatig gevaarlijke toestanden.


Bevrijdingslaan: minder druk


Ter hoogte van de Phoenixbrug wordt de doorgang Bevrijdingslaan, Phoenixstraat, Noordlaan doorgeknipt. Daardoor verliest de Bevrijdingslaan alle doorgaand verkeer. "Die knip zal een hele impact hebben op de wijk. Wie niet expliciet in de Brugse Poort moet zijn, zal ook niet meer in de Bevrijdingslaan moeten zijn", zegt deken Adelin Adam. "Een drama hoeft dat niet te zijn. Sowieso zijn de wijkbewoners de voornaamste klanten voor onze handelszaken. Er zijn wel passanten die nu aan de winkels stoppen, maar vaak vinden ze hier geen parkeerplaats en rijden ze dan toch door. Zeker voor de winkels die voeding verkopen, zal dit geen groot probleem zijn."


Bijlokekaai: invalsweg


Vandaag wordt de Bijlokekaai nauwelijks gebruikt. Alleen wat plaatselijk verkeer vindt er zijn weg. In het nieuwe plan wordt de Bijlokekaai echter een belangrijke invalsweg die uiteindelijk naar de parking Sint-Michiels leidt.


Veerleplein: geen auto's meer


Het Veerleplein zat tot nu toe net niet in het voetgangersgebied van Gent. Langs het Gravensteen rijden er tot vandaag nog steeds wagens. Met het afsluiten van de Kraanlei en Oudburg zal het Gravensteen geen auto meer in de buurt moeten dulden. De horecazaken op het Veerleplein zullen fors aan aantrekkelijkheid winnen.


Brusselsepoortstraat: alleen stadinwaarts


De Brusselsepoortstraat krijgt éénrichtingsverkeer stadinwaarts. Men zal langs daar niet meer naar de Brusselsesteenweg kunnen. Verkeer staduitwaarts moet langs de Sint-Lievenspoortstraat en zo de B401 op.


Drongensesteenweg: files verdwijnen


Het gedeelte van de Drongensesteenweg binnen de stadsring wordt afgebouwd en moet een pak rustiger worden. Net dat stuk zorgt nu voor heel wat frustratie bij automobilisten. De verkeerslichten aan de stadsring blijven nauwelijks enkele seconden op groen waardoor het er vaak lang aanschuiven is. Aangezien alle doorgaand verkeer uit de Brugse Poort geweerd wordt, moet dat probleem zichzelf oplossen.

2 Vanaf juni 2016 rijdt geen enkele auto nog langs het Gravensteen.
Yves Masscho Vanaf juni 2016 rijdt geen enkele auto nog langs het Gravensteen.

Lees meer