2 Alle geplande werken voor de komende jaren op de R4.
KOS Alle geplande werken voor de komende jaren op de R4.

R4 veiliger maken, zal 900 miljoen euro kosten

De Vlaamse regering start de aanbestedingsprocedure voor het verkeersveiliger maken van de R4 rond de Gentse haven. Er komen 25 kilometer fietsinfrastructuur, acht fietsbruggen, vijftien fietsonderdoorgangen en tal van nieuwe tunnels en kruispunten bij. Er is zelfs stilletjes hoop op een treinverbinding voor al wie in de haven werkt.

Eén van de meest opmerkelijke nieuwigheden wordt de aanpassing van het kruispunt aan Eurosilo, waar de Eisenhowerlaan en de John F. Kennedylaan samen komen. Het Eurosilo-kruispunt wordt het eerste turboverkeersplein van Vlaanderen: bestuurders moeten het juiste voorsorteervak kiezen bij het naderen van het plein en verkeerslichten regelen een vlotte afwikkeling van het verkeer. Een turborotonde naar Hollands model dus, met verkeerslichten.

2 Het kruispunt aan Eurosilo wordt een turborotonde.
KOS Het kruispunt aan Eurosilo wordt een turborotonde.

R4 onvoldoende uitgerust

Volgens minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is er nog veel werk aan de winkel rond de Haven van Gent. “De R4 is onvoldoende uitgerust voor de vele functies die de Ring rond Gent moet vervullen. Het verkeer op de noordelijke R4 wordt bovendien gestremd door talrijke kruispunten met verkeerslichten, die vaak conflicten veroorzaken tussen doorgaand en afslaand verkeer. De vele afritten sturen veel zwaar verkeer door woonstraten. Het drukke en warrige verkeer schrikt fietsers af en er zijn onvoldoende goede fietsverbindingen naar de economische cluster in de Haven.”

Aan de kant van de Kennedylaan zijn er nog zeven andere kruispunten die aangepakt worden. Zo zal er geen afslaand verkeer meer mogelijk zijn richting de F.N. Piratenstraat. Aan de Energiestraat wordt een Hollands complex voorzien. Aan de Moervaart komt een vrijliggend fietspad en een fietsbrug. Iets verderop komt er een rotonde voor het autoverkeer boven de R4. Van daar zal men naar Sint-Kruis-Winkel kunnen rijden via een nieuwe ontsluitingsweg. Het bestaande kruispunt ter hoogte van Sint-Kruis-Winkel verdwijnt. Ook het kruispunt aan Arcelor-Mittal wordt aangepast.

Ook voor de R4 ter hoogte van Zelzate, Ertvelde, Evergem zijn er nog eens elf aanpassingen voorzien.

Treinverbinding naar haven

Opvallend is dat er nu stille hoop is op een treinverbinding naar de Gentse haven. Vandaag moet de haven, waar elke dag 10.000 mensen gaan werken, het nagenoeg zonder openbaar vervoer stellen. Nochtans ligt er een goederenspoorlijn die, mits aanpassingen, perfect gebruikt kan worden voor een pendeltrein door de haven. “Momenteel wordt onderzocht of deze lijn behalve voor vrachtvervoer ook gebruikt kan worden voor personenvervoer”, klinkt het.

Enkele werken zijn naar voor getrokken en kunnen al volgend jaar beginnen met name de bouw van drie fietsbruggen en de werken aan het Eurosilo-kruispunt. De rest van de werken volgen dan vanaf 2022. In totaal zullen die werken 900 miljoen kosten, daarvan gaan 150 miljoen euro naar fietsinfrastructuur.

De details over alle werken zijn te raadplegen op www.r4wo.be.

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer