3
Christophe Deconinck

VIDEO. Tank van Poelkapelle rijdt weer ... en is sneller dan ooit!

Replica van Mark IV uit 1917 haalt nu topsnelheid van 10 kilometer per uur, terwijl dat vroeger maar 3 kilometer per uur was

Toevallige voorbijgangers die vorig weekend in de Roeselarestraat in Sint-Juliaan reden, wisten niet wat ze hoorden. Het daveren van de grond ging gepaard met het oorverdovend gebrul van een zware motor, terwijl een kleine groep vrijwilligers, die al talloze uren sleutelden aan de ‘tank van Poelkapelle’, een vreugdedansje maakten toen hun creatie voor het eerst in maanden terug buiten reed.

“Dit was ons niet gelukt zonder de firma Hydrauvision uit het Nederlandse Schoondijke, die ons twee gereviseerde hydraulische pompen heeft geschonken”, verduidelijkt Stijn Butaye van het tankproject. “Guido, de weldoener van Hydrauvision en Jurgen Van Ecke, een enthousiaste sympathisant, zijn het project zo genegen, dat ze meermaals tot hier zijn gereden om de tank terug aan de praat te krijgen. Bijkomend handigheidje: voortaan kunnen we de tank met de afstandsbediening sturen, wat een groot voordeel is, want van binnenuit zie je amper waar je heen rijdt. Tot onze grote verrassing rijdt die nu trouwens een heel stuk sneller, mede dankzij de expertise van de techniekers Luc en Brecht Vervaecke uit Sint-Juliaan. Vroeger lag de topsnelheid op 3kilometer per uur, maar nu halen we er al snel zeven tot tien kilometer per uur uit. Nu hebben wij de snelste Mark IV ooit”, glundert Stijn trots.

Voortaan kunnen we de tank met een afstandsbediening besturen

Stijn Butaye

“Door dat gebrek aan snelheid hebben we vorig jaar onze kans gemist om mee te rijden in de parade in Brussel tijdens de nationale feestdag omdat de tank de optocht zou afremmen. Dat was een eenmalig aanbod, maar mochten de organisatoren dit artikel lezen: wij zijn opnieuw kandidaat en beloven om het gaspedaal ingedrukt te houden. Dat zou weliswaar pas in 2020 kunnen doorgaan, want als alles volgens plan verloopt, zal het stalen gevaarte deze zomer in Engeland te bewonderen zijn op het Tankfest en het Great Dorset Steam Fair event.

Vrouwelijk

Maar voor het zover is, zal de tank nog een geslachtsverandering moeten ondergaan. “In 1917 reden hier mannelijke en vrouwelijke modellen van deze tank door de velden. Onze tank is eigenlijk een meisje”, lacht Stijn. “Om er een mannelijke tank van te maken, zullen we grote kanonnen moeten monteren. Daarnaast hebben we ook nood aan 380 rubberen pads, waarmee we voor het eerst over de weg zullen kunnen rijden, zonder het asfalt te breken. Om dat te financieren, krijgen we hulp van sympathisanten, zoals de dames van Happiness die vijfhonderd euro hebben opgehaald met een minikerstmarkt. Alle beetjes helpen uiteraard, maar we zijn van plan om ook een crowdfunding te houden, want we hebben nog twintigduizend euro nodig.”

Wie de tank van dichtbij aan het werk wil zien, kan surfen naar www.tankpoelcapelle.be voor een overzicht van alle evenementen waar de Mark IV demonstraties zal geven.

3 Het gevaarte van 26 ton.
Christophe Deconinck Het gevaarte van 26 ton.
3
Christophe Deconinck

3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Tom Dossche

    Schitterend, er zijn nog stielmannen . Proficiat .

  • josé De Mulder

    al die uren werk, prachtig gedaan mannen ,een groot applaus

Lees meer