Pastoor Luc Mertens in Stekene.
Foto Kristof Pieters Pastoor Luc Mertens in Stekene.

Pastoor Mertens in oog van de storm: volledige kerkraad Sint-Barbara neemt ontslag

Pastoor Luc Mertens is na amper vijf maanden dienst in Maldegem in het oog van de storm terechtgekomen. Voor de derde keer neemt een van zijn kerkraden collectief ontslag. Al lijkt er ditmaal meer mee te spelen dan enkel de directe stijl van de pastoor.

Zes jaar geleden, in 2013, zat het er bovenarms op in de Heilig Kruisparochie in Stekene. Vier van de vijf leden van de lokale kerkfabriek stapten toen gezamenlijk op. De reden? Het zou onmogelijk zijn om samen te werken met pastoor Luc Mertens, die volgens de leden te dure infrastructuurwerken zou willen uitvoeren.  Later trad de pastoor nog in de clinch met de buren van een andere kerk. Mertens had namelijk beslist dat de klokken om het halfuur zouden slaan, en driemaal per dag de Angelus zouden spelen. Een buurtbewoner trok zelfs naar de rechtbank om bij de vrederechter een compromis ‘af te dwingen’. Erna stapte de pastoor ook nog op als proost van de Chiromeisjes, omdat hij zich op een zomerkamp onheus behandeld voelde.

Derde keer

Opvallend genoeg stapte ook in 2011 al een volledige kerkraad op na onenigheden met pastoor Mertens. Dat gebeurde in de parochie Bevegem-Zottegem. Ook daar draaiden de meningsverschillen om geplande investeringen, die volgens de leden van de kerkraad vooral gericht waren op ‘uiterlijk vertoon en prestige’.

Sinds het najaar van 2018 werkt pastoor Mertens in Maldegem. Woensdag raakte bekend dat alle vijf de leden van de kerkraad van Sint-Barbara collectief ontslag genomen hebben - de derde keer in de carrière van de pastoor. Volgens de ontslagnemende leden waren ze de persoonlijke verwijten, scheldwoorden en beledigingen grondig beu. Aan onze redactie werd alvast bevestigd dat er inderdaad letterlijk vergaderingen eindigden met slaande deuren, en dat pastoor Mertens er zacht gezegd een ‘directe’ stijl op nahoudt.

Nieuwe wind

Al is dat maar een kant van het verhaal. Het bisdom liet al snel weten dat ze het eenzijdige beeld van de pastoor betreurt dat woensdag geschetst werd in enkele kranten. Er zou volgens enkele goedgeplaatste personen in Maldegem ook meer aan de hand zijn. Het ongenoegen van de ontslagnemende kerkraadsleden zou niet enkel ontstaan zijn door de ‘beledigingen’ van de pastoor, maar vooral door de nieuwe wind die er sinds kort waait in Maldegem. 

De pastoor wil inderdaad verregaande vernieuwingen doorvoeren. Denk aan het renoveren van de kerk en het rationaliseren van de vieringen. Maar sinds januari is er ook een nieuw politiek bestuur aan de macht - voor het eerst in 134 jaar zonder de katholieken. De nieuwe bewegingen uit het stadhuis, samen met de ideeën van een nieuwe pastoor die duidelijk aangeeft dat het anders moet, zouden de druppel geweest zijn. “Dat de leden van de kerkraad nu enkel pastoor Mertens de zwartepiet toeschuiven, is oneerlijk”, kreeg onze redactie nog  te horen. “Ze moeten gevoeld hebben dat er verandering aankomt. De directe stijl van Luc Mertens gaf dan misschien de doorslag, maar meer ook niet.”

De pastoor zelf wilde niet reageren en verwijst naar het bisdom. “De bisschop betreurt het collectief ontslag van de kerkfabriek”, klinkt daar. “Hierover heeft hij ook gesproken met de pastoor. De bisschop hoopt dat er een constructieve samenwerking mag groeien in de parochie in Maldegem.”

2 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Rosanne Van Daele

    Laat iedereen voor zichzelf beslissen of een mens naar de mis wil gaan of niet. Het is niet aan de burger of de politiek om daar enig commentaar te hebben. Laat iedereen zijn ding doen.

  • Victor Munster

    Het wordt tijd dat er komaf wordt gemaakt met dat meneer pastoor-gedoe; dat refereert naar een herder met zijn schapen. Noem die priester gewoon de almoezenier van Maldegem, zijn deken de hoofdalmoezenier en de bischop de opperaalmoezenier van Westvlaanderen. De bischop kan trouwens het voorbeeld geven door dat monseigneur -gedoe met die ringkusserij af te schaffen. Dat is middeleeuws feodaal gedrag. En zijn baas noemen we dan de opperaalmoezenier van België en zo verder...

Lees meer